LO-lederen om regjeringens batteristrategi:

- Staten stiller opp. Nå er det norsk næringsliv sin tur til å levere.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener regjeringens batteristrategi bygger opp under fagbevegelsens viktigste mantra om å «skape jobber og kutte utslipp».

-          Batteriproduksjon i Norge kan bidra til å fremskynde overgangen fra bruk av fossile energikilder til grønn kraft. Batteriindustri er med andre ord en del av løsningen på våre klimautfordringer, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Med en offensiv, nasjonal batteristrategi kan det skapes opp mot 30.000 batterijobber i Norge. Det viser en rapport som LO, NHO og flere batteriaktører i Norge står bak.

-          Flere norske batteriaktører har storstilte planer om gigafabrikker. Det kan gi flere titusen arbeidsplasser og store eksportinntekter. Regjeringen viser nå at de er mer enn villig til å stille opp med kapital, lån og garantier som igjen skal utløser privat kapital, sier Hessen Følsvik og legger til:

-          Staten stiller opp. Nå er det norsk næringsliv sin tur til å levere.

LO-lederen er godt fornøyd med regjeringens løfter om en langt mer aktiv næringspolitikk. Regjeringens batteristrategi legger opp til at staten skal bidra til bla. tomter, krafttilgang, utdannelse av de rette folka, eksportfinansieringsordninger og konkurransedyktige tilskuddsordninger.

-          Her serverer regjeringen rett og slett en skikkelig god «politisk batterydrink»,
og det er bare å fylle på.

LO-lederen mener Norge kan være best i klassen på batteriproduksjon, og peker på at vi har mange industrielle fortrinn.

-          Vi har god tilgang på fornybar energi, fagarbeidere og partssamarbeid i verdensklasse og sterke industrielle kompetansemiljøer. Den kompetansen gir Norge fantastiske konkurransefortrinn.