LO frykter for fremtiden til norsk luftfart
Luftfart er en av bransjene som er hardest rammet av korona-pandemien. LO etterlyser nå en plan for luftfarten.
Luftfarten er i sin dypeste krise siden 2001. Flytrafikken er ned rundt 70 prosent siden i fjor, og LO frykter man er oppe i en krise som vil vare til minst 2023.
- Det store spørsmålet er: Hva vil regjeringen med norsk luftfart. Regjeringen sa nei til å bli med i emisjonen i SAS. Den har sagt nei til å bidra med egenkapital i Norwegian. Mer gjeld er ikke det luftfarten trenger nå. Det regjeringen gjør er ikke nok, og det virker heller ikke som om den har en plan for luftfarten fremover, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.
- Vi har bedt om at det må komme flere tiltak for luftfarten enn dyre låneordninger. Det er positivt at avgiftsnivået har blitt lavere og at staten kjøper FOT-ruter, men det monner ikke når luftfarten står i en så dyp krise, sier LO-nestlederen.
Helhetlig plan
Regjeringen har uttalt at det er et mål at bedrifter som var sunne før krisen skal komme seg ut av krisen. Derfor forutsetter LO at regjeringen gjør alt den kan for at det skjer og får på plass en helhetlig plan som sikrer norsk luftfarts videre eksistens.
- Regjeringen er skuffende defensiv når den sier at statens mål er å sikre et minimumstilbud av flytjenester. Det ser ikke ut som om regjeringen har tatt innover seg at et minimumstilbud vil ramme folk flest, næringsliv og distriktene svært hardt. Regjeringens hovedmålsetting må være å sikre kritisk nasjonal infrastruktur, og at det skal finnes en luftfart i Norge etter krisen, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
- Det kan synes som at regjeringen mener at så lenge det er konkurranse er det ikke så nøye med hvilke flyselskaper som betjener det norske markedet, legger han til.
Luftfarten rakner
Carlsen mener luftfarten er i ferd med å rakne, og at Wizz Airs etablering i det norske markedet er det første eksempelet på dette.
- Resultatet kan bli at de eksisterende selskapene som allerede er skadeskutt blør i hjel, og at norsk infrastruktur i luften går med i dragsuget. Regjeringen må derfor hurtig iverksette tiltak som ikke åpner for at useriøse aktører får et større fotfeste i det norske markedet, sier Carlsen.
Bekymring hos ansatte
- Vi forstår også svært godt den bekymringen som mange ansatte i flyselskapene i Norge i dag kjenner på. Konsekvensen for arbeidsplasser i og i tilknytning til luftfarten er store, og vi tenker på alle arbeidstakere som rammes, lever i usikkerhet og drives ut i arbeidsledighet, sier Peggy Hessen Følsvik.
Både Følsvik og Carlsen er bekymret for den økonomiske tilstanden også i Avinor, som drifter det norske flyplassnettverket. Selskapet taper syv til åtte milliarder kroner, og går en svært usikker fremtid i møte.
- Det kan ta lang tid før Avinors inntekter fra flytrafikken tar seg opp igjen. Vi forutsetter at regjeringen sørger for at det innrettes ytterligere tiltak mot Avinor for å kompensere for inntektsbortfallet.
Bærekraftutfordringer
LO mener at gjenoppbyggingen av norsk luftfart i et sterkt redusert marked må sikres gjennom ansvarlig aktører med samfunnsansvar, og ikke virksomheter med målsetning om å kapitalisere på en global krise ved å tilby flybilletter til langt under kostpris. Følgende bærekraftutfordringer bør da ligge til grunn:
- Underbygge finansiell bærekraft, da vi ikke er tjent med en næring som ikke evner å bære sine kostnader
- Bidra til miljømessig bærekraft ved å motvirke uønsket forbrukeratferd
- Bidra til sosial bærekraft for å forhindre at ansatte må betale prisen for uvettig og uansvarlig konkurranse
Kontakter
Trond GramAvdelingsnestleder
Tel:99618169trond.gram@lo.noOm LO
Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største lønnstakerorganisasjon. Over 920 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO. Av de LO-organiserte er 50 prosent kvinner.
Følg saker fra LO
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra LO på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra LO
Kraftig medlemsvekst under koronakrisen. LO har nå over 970 000 medlemmer16.2.2021 07:34:55 CET | Pressemelding
Nye medlemmer har strømmet til LO under koronapandemien. LOs forbund kan vise til en netto medlemsvekst på nesten 20 000 medlemmer i 2020.
Slo tilbake kutt i sykelønna - flere gjennomslag for LO11.2.2021 10:04:00 CET | Pressemelding
Vi er svært fornøyd med å ha fått fjernet flere av de mest usosiale forslagene som regjeringens ekspertgruppe kom med i første omgang. Det aller viktigste for oss og de andre arbeidstakerorganisasjonene har vært å få bort forslaget om kutt ned til 80 prosent i sykelønna, sier LOs 1. nestleder, Peggy Hessen Følsvik.
Tariffoppgjøret 2021. Presseinvitasjon til digitalt møte i LOs representantskap tirsdag 16. februar 20219.2.2021 15:48:24 CET | Pressemelding
LO representantskapsmøte tirsdag 16. februar kl.10.00 gjennomføres digitalt. Representantskapet skal behandle LOs hovedkrav foran mellomoppgjøret 2021.Media inviteres til å følge møtet via streaming.
Regjeringens forslag til ny økonomisk tiltakspakke29.1.2021 14:16:58 CET | Pressemelding
LO har hele tiden under denne krisen vært opptatt av å sikre arbeid og tryggheten til vanlige folk. Vi har nå en situasjon med over 200 000 permitterte og arbeidsledige.
Fra vondt til verre: - Dette kan bli brutalt27.1.2021 16:20:42 CET | Pressemelding
Den siste runden med pålagt nedstenging og svært strenge smitteverntiltak på Østlandet får alvorlige konsekvenser for både arbeidsfolk og bedrifter.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen: Permitteringsperioden og krisepakkene må utvides til neste sommer16.12.2020 16:02:17 CET | Pressemelding
Regjeringen har lagt til grunn at den utvidede permitteringsperioden på 52 uker utløper 30. juni 2021. Det kan hjelpe de som ble permittert i november, men har liten betydning for de som ble permittert i mars, april og mai 2020.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen: - Slutt med kortsiktige tiltak10.11.2020 13:43:29 CET | Pressemelding
LO etterlyser tiltak for arbeidslivet som varer så lenge koronasituasjonen fortsetter.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom