Livesending erstatter tradisjonell åpen dag på brannstasjonen

Lørdag 19. september skulle hundretusener av barn besøkt landets brannstasjoner og fått oppleve livet på brannstasjonen, prøvekjørt brannbiler og hilst på Brannbamsen Bjørnis. Det blir ikke noe av i år. Korona-pandemien setter en stopper for større publikumsarrangement og dermed er den tradisjonelle Åpen dag avlyst.
Lørdag 19. september kl. 11.00 blir det Livesending som erstatning for tradisjonell Åpen dag.

Som erstatning for den tradisjonelle Åpen dag arrangeres det i år en livesending på Facebook og YouTube med Brannbamsen Bjørnis som vert. I sendingen blir det innslag fra flere brannstasjoner i Norge der seerne får være med på slokkeøvelse, redning fra stigebil, teste ut brannslanger og mye annet gøy.

- Da vi skjønte at det ikke kunne bli en vanlig Åpen dag i år fant vi fort ut at vi måtte lage et alternativt opplegg for alle barna som har gledet seg til dagen. Brannbamsen Bjørnis skal lede sendingen fra Hovedbrannstasjonen i Trondheim, så blir det innslag fra en rekke av landets brannvesen. Vi tror og håper at dette kan bli en fin erstatning for et fysisk besøk på brannstasjonen, sier Mari Bræin Faaberg, avdelingsleder i Norsk brannvernforening og prosjektleder for Brannvernuka og Bjørnis-prosjektet.

Den tradisjonelle Brannvernuka arrangeres i uke 38 hvert år med fokus på brannforebygging i boliger. Den har pågått siden 80-tallet og har blitt en tradisjon for både brannstasjoner og barnefamilier. Ved å kombinere lek, læring og alvor bevisstgjøres både små og store om brannfarer på en tid på året da antallet branner øker.

Åpen brannstasjon har vært et fast innslag i Brannvernuka i mange år. Årlig gjennomføres det åpen dag på rundt 350 brannstasjoner i Norge, og på et vanlig år samler arrangementet 250.000 besøkende på landsbasis. På Åpen brannstasjon er konkurranser, slokkedemonstrasjoner og brannbiler noe av det de besøkende kan oppleve, og mange steder får barna også hilse på Brannbamsen Bjørnis.

- Brannbamsen Bjørnis er brannvesenets viktigste verktøy i møte med barn, og Åpen dag i Brannvernuka er en viktig dag for oss fordi vi får møte så mange barn og barnefamilier. Det at vi får til å arrangere Åpen brannstasjon digitalt er viktig for å nå ut med det viktige brannvern-budskapet til barn og barnefamilier, sier Bjørnis-ildsjel Rikard Heimen.

LIVESENDING 19. september kl. 1100
Se livesendingen lørdag 19. september kl. 1100 på Facebook eller YouTube.

Livesendingen er en del av Brannvernuka, som arrangeres av Norsk brannvernforening, DSB og landets brannvesen. Sendingen lages i samarbeid med Bjørnis-prosjektet og brannvesenet i Asker og Bærum, Bergen, Harstad, Nedre Romerike, Lunner-Gran og Kristiansand.

Hva er Brannvernuka?
Brannvernuka her vært arrangert årlig siden 80-tallet, som en nasjonal uke med fokus på brannsikkerhet. Brannvernuka ble startet av Norsk brannvernforening og arrangeres i år sammen med Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og landets brannvesen. Formålet med Brannvernuka er å bevisstgjøre nordmenn om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner vanligvis øker, som følge av at vi trekker innendørs og slår på mer lys og varme.

Les mer om brannvernuka her: https://brannvernforeningen.no/brannvernuka

Mari Bræin Faaberg gleder seg til den nasjonale live-sendingen med Bjørnis 19. september. Foto: Norsk brannvernforening
Rikard Heimen og Brannbamsen Bjørnis skal lede livesendingen 19. september. Foto: Øystein Eugene Hermstad
Bjørnis gleder seg til livesending i Brannvernuka. Foto: Norsk brannvernforening
Bjørnis gleder seg til livesending i Brannvernuka. Foto: Øystein Eugene Hermstad

7. november 2023 er det 100 år siden Brannvernforeningen ble grunnlagt. Med visjonen brannvern for alle og målet om at ingen skal omkomme i brann, har Brannvernforeningen vært en pådriver for økt brannsikkerhet i Norge siden 1923.

Nordmenn lader mye19.9.2023 07:48:00 CEST | Pressemelding

Vi omgir oss med stadig flere bruksgjenstander i hverdagen som behøver jevnlig lading. I en undersøkelse gjennomført av Kantar i forbindelse med Brannvernuka 2023, kommer det frem at norske husholdninger i snitt har 12 ladere, for alt fra mobiltelefoner og nettbrett, til el-sparkesykler og verktøy. Det store omfanget viser med all tydelighet hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til hvor og hvordan du lader. – Mange nordmenn har et stort antall batteridrevne enheter i daglig bruk i hjemmet og på hytta. Vi blir derfor ikke overrasket om det reelle antallet ladere er høyere enn det undersøkelsen viser, sier administrerende direktør i Brannvernforeningen, Rolf Søtorp, og fortsetter; – Med så mange ladere og enheter som bruker batteri, er det helt avgjørende at man har et bevisst forhold til hva som kan skape potensielt farlige situasjoner i hjemmet. Skader i utstyret eller feil bruk kan resultere i branntilløp eller brann. Ladevettreglene, som ble lansert i 2021, gir god veiledning t