Live Nation og Eviny går sammen for å kutte konsertutslipp

Verdens største festival- og konsertarrangør går sammen med fornybarkonsernet Eviny om å jakte null utslipp. Samarbeidet vekker oppsikt internasjonalt.

Karpe var en av headlinerne på Bergenfest i 2022, mens batterier fra Eviny ble brukt for å erstatte dieselagregat på festivalen. (Foto: Laia Aguilar/Bergenfest) Laia Aguilar/Bergenfest

Sammen med Eviny vil Live Nation Norge fjerne sine utslipp knyttet til energibruk flere år før den opprinnelige planen i 2030. I jakten på null utslipp hos festivaler og kulturbransjen, kan en løsning som ble utviklet for anleggsbransjen bidra til å kutte utslipp.

Energislukende sceneshow
Store konserter og festivaler bruker enormt med strøm og energi i noen intense dager. Strømnettet har ofte ikke nok kapasitet når flere scener skal opp samtidig eller noen av verdens største artister kommer med sine sceneshow.
- Vi ønsker å gå foran med å finne nye utslippsfrie løsninger. Eviny blir nå energipartner hvor målet er å ta grep og gjøre en forskjell for mer bærekraftige konsertscener for livemusikk. Både i Norge og globalt, sier Martin Nielsen, Headpromoter i Live Nation Norge.

Begynte i Bergen i fjor
I fjor leverte Eviny mobile batterier til festivalen Bergenfest. Festivalsjef Frank Nes i Bergenfest opplevde stor interesse for prosjektet.

- Prosjektet vakte stor begeistring hos eieren, den internasjonale konsert- og festivalgiganten Live Nation. Det er kjekt å se at samarbeidet nå blir utvidet til andre norske festivaler, sier Frank Nes. Eviny vil bidra med batterier for å redusere antall dieselaggregat under festivaler og konserter. Live Nation vil introdusere strøm fra batterier for Tons of Rock, den nystartede Vaulen Open Air og Bruce Springsteens konserter i Oslo.

- Avgjørende
Live Nation står bak noen av de største festivalene og konsertene i verden. Patricia Yagüe leder bærekraftsarbeidet deres i Europa, Afrika og Midtøsten.

- Samarbeid med partnerne våre er avgjørende. Sammen med Eviny vil Live Nation Norge jobbe for å kutte utslipp fra festivalenes energiforbruk, sier hun.

Utviklet for bygg- og anleggsbransjen
Fornybar- og teknologiselskapet Eviny har i over 100 år produsert ren fornybar energi fra vannkraften, men satser nå blant annet på mobile batterier og energiløsninger. Løsningene med store batterier som kan transporteres der de trengs, er utviklet for å hjelpe bygg- og anleggsbransjen i jakten på null utslipp. Dermed blir det lettere å lade elektriske gravemaskiner, dumpere og andre anleggskjøretøy der det ikke er strøm.

Batterier til filmproduksjon og konserter
- Vi ser en enorm interesse fra anleggsbransjen som er på full fart inn i det grønne skiftet. Samtidig ser vi mer og mer interesse fra andre markeder hvor det er midlertidig strømbehov. Kulturbransjen er en stor del av dette, både når det gjelder konserter og andre typer arrangementer. Tidligere har vi for eksempel levert batteri som gjorde en filminnspilling mulig, forteller Marit Meland i Eviny.

- Selv om forbrukerne og utstyret som batteriene skal drifte er veldig ulikt, så er prinsippet det samme. Det er et gap mellom tilgangen på strøm og behovet som oppstår ved et arrangement eller på en byggeplass, sier Meland.

Stor internasjonal oppmerksomhet
Kommersiell direktør i Live Nation Norge, Odd Arvid Strømstad merker godt nysgjerrigheten.
- Vi kan knapt delta på møter med internasjonale kollegaer uten at de engasjert spør hvordan batteri-prosjektet i Norge går. Dette har virkelig vekket oppsikt hos våre kolleger verden rundt.

Bruker festivaler som mediekanal

For Eviny handler Live Nation-samarbeidet om mer enn synlighet.
- I jakten på null utslipp, tror vi på å tenke nytt. Vi har en felles visjon om å bane vei for en mer utslippsfri og bærekraftig live-scene, både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom å bruke Live Nation som en mediekanal, tror vi at vi kan få stor påvirkningskraft på publikum og at vi kan få flere ildsjeler til å sette fart på grønn omstilling. For oss blir samarbeidet med Live Nation en viktig del av markedsarbeidet denne sommeren, sier Alexander Solberg, merkevare- og sponsoransvarlig i Eviny.

I fjor sommer ble disse batteriene brukt på Bergenfest. I sommer skal mobile batterier tas i bruk på flere festivaler og konserter.

Om oss

Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern. Kraftkonsernet har tatt aktiv rolle i det grønne skiftet. Selskapet produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk på Vestlandet. Over 400.000 nordmenn bruker Evinys lademuligheter for elbil. Eviny er i dag størst på lynlading for elbiler i Norge, og bygger også ladestasjoner i Sverige. Nylig kåret norske elbilister Eviny til best på bl.a. enkelhet, mest verdi for pengene og bærekraft.

Eviny leverer fibertjenester, samt fjernvarmenett. Konsernet bygger landstrøm til skip, elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer løsninger for utslippsfrie byggeplasser, et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Eviny sitt eget entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett, lav- og høyspentanlegg.