Liv Tørres ny internasjonal sekretær

LO-sekretariatet har i dag ansatt Liv Tørres som ny internasjonal sekretær med ansvar for LOs internasjonale, faglige solidaritetsarbeid.

- Med Liv Tørres som internasjonal sekretær har LO sikret seg en person med lang erfaring innen internasjonalt faglig solidaritetsarbeid. Jeg er veldig glad for at hun har takket ja til jobben og er sikker på at det vil bidra til å styrke vårt internasjonale engasjement, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Trine Lise Sundnes ble innvalgt på Stortinget ved valget 2021, og det er derfor behov for en erstatter til stillingen som avdelingsleder ved Internasjonal avdeling.

Erfaren leder

Liv Tørres har doktorgrad i statsvitenskap og 15 års erfaring som toppleder i Norge og internasjonalt. Hun arbeider i dag som direktør for Pathfinders for Peace, Justice and Inclusion, CIC New York University. Tidligere har hun blant annet vært leder for Norsk folkehjelp, Nobel fredssenter og innehatt lederstillinger ved Fafo og politisk rådgiver for Arbeiderpartiet i Arbeidsdepartementet.

- Jeg har jobbet med, og for, fagbevegelsen i mange år. Dette fra mine første arbeidsår i Sør-Afrika der fagbevegelsen ledet kampen mot apartheid og LO var en av de viktigste samarbeidspartnerne internasjonalt, sier Liv Tørres.

Kamp mot ulikhet

For henne har verdien av organisering, forhandlinger og organisasjonsbygging vært et kompass og inspirasjon hele livet.

- Kampen mot ulikhet bør stå på toppen av dagsordenen internasjonalt og der er fagbevegelsens muskler ekstremt viktige. Der fagbevegelsen er sterkest og har fokus på organisering og kollektive forhandlinger står demokratiene sterkest, fordelingen er mest rettferdig, tilliten er størst og utviklingen mest bærekraftig, sier hun videre.

Nøkkelen til dette er organisering, organisasjonsbygging, forhandlinger og kollektive virkemidler.

- Jeg gleder meg veldig til å få lov til å jobbe for en av verdens sterkeste fagbevegelser, med dyktige kollegaer og med saker jeg har jobbet med i mange år, nemlig kampen mot ulikhet og kampen for å bygge demokrati og rettferdig fordeling med en sterk fagbevegelse som pilar, avslutter Tørres.