Listen over VM-aktuelle norske utøvere til Herning er klar:

Med 37 dager igjen til verdensmesterskapet i Herning, er listen over de norske VM-aktuelle utøverne klar. Det handler om seks sprangryttere, tre dressurryttere, fem pararyttere – og forhåpentligvis en voltigør. Prosessen frem mot et mesterskap er at det først utarbeides en liste over kvalifiserte utøvere som er aktuelle for å delta – de nominerte, en liste som sendes inn til FEI. Deretter, litt nærmere mesterskapet, gjøres det endelige uttaket og det blir helt klart hvem som skal representere Norge. -Nå har vi listen over nominerte klar, utøverne er orientert og listen er sendt, forteller sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.
Foto: Ridehesten.com

Seks sprangryttere på listen – fem får dra

Seks navn står på listen over sprangryttere: Marie Valdar Longem (Bærum Rideklubb), Victoria Gulliksen (Drammen og Omegn Rideklubb), Geir Gulliksen (Drammen og Omegn Rideklubb), Marit Haarr Skollerud (Brunlanes og Stavern Rideklubb), Cecilie Hatteland (Soma Ryttersportsklubb) og Johan-Sebastian Gulliksen (Drammen og Omegn Rideklubb).

-Vi har seks ryttere på listen, fem av disse vil bli tatt ut. Lagene i VM består av fire ryttere, den rytteren som i Herning blir den femte rytteren vil kunne delta der i 3*-stjerners klasser som arrangøren setter opp, forteller Nina.

Norsk dressurlag for første gang siden 2014

På dressursiden er det tre ekvipasjer som står med grønn hake for VM-kvalifikasjon ved seg i databasen til FEI: Isabel Freese (Ellingsrud Rytterklubb), Trude Hestengen (Spydeberg Rideklubb) og Mathilde Klaesson (Skedsmo Rideklubb).

-I og med at det for dressurens del er snakk om tre stykker som er kvalifiserte, så er det også disse tre som også vil bli tatt ut – disse tre skal alle til VM, sier Nina. – Tre stykker er nok til et lag, og vi er utrolig stolte over at Norge nå stiller med et lag til et mesterskap. Sist gang vi gjorde det var i Normandie i 2014!

Fire pararyttere er sikret deltagelse

Som for dressurens del er også listen over nominerte pararyttere lik den listen som vil bli sendt inn til såkalt «definite entry» - altså de rytterne som skal delta.

Pararytterne som har oppgavene i Herning foran seg er Jens Lasse Dokkan (Hasle Hestesportsklubb) – med Cypres som reservehest, Ann Cathrin Lübbe (Atlungstad Rideklubb), Anita Hennie Johnsen (Bruråk Hestesportsklubb) og Stine Skillebekk (Asker Rideklubb). Hjemmereserve blir Hege Størseth (Trondheim Rideklubb).

Håpet er en utøver i voltige også

Når mesterskapet i Herning går i gang 6. august, står fire ulike grener på programmet. I tillegg til sprang, dressur og paradressur skal det også deles ut medaljer til de som kåres til verdens beste innen voltige. Enn så lenge er det en liten mulighet for at Norge også vil representeres i denne grenen. Kristine Åssveen (Søndre Nordstrand Rideklubb) med hesten HH’s Czardas og Lilly Weldingh som longør skal førstkommende helg delta ved CVI3*-stevnet på Flyinge, hvilket er siste kvalifiseringsmulighet før fristen for å levere liste over nominerte utøvere går ut mandag 4. juli.

-Vi krysser fingrene for denne trioen og håper at vi på mandag kan meddele FEI at Norge også har en representant i denne grenen, sier sportssjefen.

Foto: Ridehesten.com

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.