Line Flem Høst fra Oslo er Årets Seiler 2020

Line Flem Høst (25) som seiler for Kongelig Norsk Seilforening, er blitt kåret til Årets Seiler 2020 av Norges Seilforbund (NSF).
ÅRETS SEILER 2020: Line Flem Høst er kåret til Årets Seiler 2020. (FOTO: Morten Jensen) (Free editorial rights)

(OBS: Hedersprisutdelingen sendes direkte på Norges Seilforbunds Facebook-side kl 20)

I februar, rett før koronapandemien slo til for fullt og lukket ned samfunnet, seilte Line Flem Høst inn til bronsemedalje i verdensmesterskapet i OL-klassen Laser Radial. Mesterskapet foregikk i Australia, og nå, på tampen av seongen 2020, fremstår dette som Norges fremste seilerresultat dette året. For denne prestasjonen er Line Flem Høst blitt kåret til «Årets Seiler 2020».

Bronsemedaljen kom overraskende på mange, men ikke på sportssjef i Norges Seilforbund, Rigo de Nijs:

– Line har lenge vært vårt «hemmelige» medaljehåp når det gjelder OL i 2021, og under VM i Laser Radial slo hun til i full blomst og beviste sitt OL-potenisale med en imponerende sterk bronsemedalje.

For VM-bronsen, men også for sin rolle på landslaget og det forbildet hun er, er Line Flem Høst blitt tildelt tittelen Årets Seiler 2020. Den fikk hun tildelt under NSFs hedersprisutdelingen tirsdag 8. desember, som av korona-årsaker foregikk digitalt og ble overført direkte på NSFs Facebook-side. Prisvinneren selv befinner seg i Vilamoura i Portugal der hun og landslagskollegaene for tiden trener og forbereder seg til De olympiske leker i Tokyo.

«Hemmelig» medaljehåp

Karakteristikken «hemmelig» forklarer sportssjefen slik:

– Allerede i 2017 var Lines tekniske ferdigheter på vannet åpenbare, men som internasjonal seiler var hun ikke stabil nok. Gjennom å samarbeide med det danske landslaget, noe hun har gjort i over et år, og nå det siste året med Lars Loennechen som personlig trener, er Line imidlertid blitt en helstøpt eliteseiler som er sterk i alle seilingens faser og elementer. Line og Lars har det siste året konsentrert seg mye om det strategiske og taktiske spillet, og dette har gitt uttelling og gjort henne til en komplett Laser-seiler.

Helt ukjent med internasjonale medaljer i seiling er Line Flem Høst ikke. I 2013 ble juniorverdensmester i Laser Radial, etter å ha tatt sølv i 2012 og bronse i 2011.

– Det er utrolig morsomt og det betyr veldig mye å få denne anerkjennelsen, spesielt med tanke på hvor mange timer som er lagt ned for å bringe meg hit jeg er i dag. Og anerkjennelsen, den deler jeg med den nye treneren min, Lars Loennechen, som jeg har hatt et veldig godt samarbeid med dette året, sier Line Flem Høst.

Line Flem Høst avslutter et månedslangt treningsopphold i Vilamoura med regattaen Portugal Grand Prix som pågår nå og som avsluttes 12. desember. Deretter reiser hun hjem til Norge for ti dagers karantene og vil være klar for julaften hjemme i Oslo. I januar går turen til Lanzarote og en nytt treningsopphold. Seilernes første, store, internasjonale regatta finner sted på Mallorca i mars 2021.

Line Flem Høst, tlf 988 00 122. E-post: line-host@hotmail.com
Lars Loennechen, Lines trener. Telefon 922 05 141
Rigo de Nijs, sportssjef i Norges Seilforbund, tlf 88 60 690‬, E-post: rigo.denijs@seiling.no