Lime Norway AS

Lime skal rydde vekk feilparkerte elsparkesykler denne helgen

Denne helgen setter Lime i gang en ekstra parkeringspatrulje på Rådhusplassen og Aker Brygge for å bidra til bedre parkering. – Selskapene må ta større ansvar for parkering i Oslo, og det haster å få på plass bedre verktøy for å regulere næringen, sier norsk talsperson Fredrik Timell.

Elsparkesykler i Oslo er mer populære enn noensinne. Men mange parkerer feil, og forrige helg så vi bilder av hundrevis av feilparkerte elsparkesykler på Rådhusplassen og Aker Brygge i sosiale medier og pressen.

– Forrige helg var situasjonen kaotisk på Rådhusplassen og Aker Brygge. Det viser at næringen må ta større ansvar for parkering og et ryddig bymiljø. Derfor setter vi ut en ekstra patrulje i området denne helgen for å unngå en liknende situasjon som forrige helg, sier Fredrik Timell, norsk talsperson for Lime, som er verdens største mikromobilitetsaktør.

Limes parkeringspatrulje består av to personer på fredag og fire personer på lørdag. De vil holde Rådhusplassen, Aker Brygge og omådene rundt ryddige og flytte feilparkerte elsparkesykler. Den ekstra parkeringspatruljen vil ikke bare flytte Limes elsparkesykler, men også feilparkerte sparkesykler fra alle utleieoperatørene.

– Basert på vår erfaring i mer enn 150 byer over hele verden, har vi fått på plass et solid program for å lære opp brukere på Oslos parkeringsregler og oppmuntre dem til å overholde disse gjennom teknologiske nyvinninger. I Oslo har vi nå rullet ut et varsel som utløses når brukere forsøker å parkere i et overfylt område. Fra og med neste uke vil brukere motta automatiske incentiver for å flytte feilparkerte elsparkesykler og avslutte turen i et sykkelstativ. Vi er opptatt av å fortsette å finne nye løsninger for å forbedre parkeringen i byene, i samarbeid med lokale myndigheter, sier Timell.

Et nytt nasjonalt regelverk for elsparkesykler trådte i kraft i Norge 18. mai. Dette omfattet blant annet nye for parkering og avgifter. Neste uke skal Stortinget stemme over tilleggslovgivning som kan gi norske kommuner rett til å regulere elsparkesykkelmarkedet ytterligere.

– Lime er for et regulert marked, og de nye lovene er et viktig skritt i riktig retning. Nye avgifter vil imidlertid ikke løse parkeringsproblemene i Oslo. Neste ukes beslutning på Stortinget blir enda viktigere og kan gi norske byer bedre verktøy for å regulere markedet. Vi trenger en offentlig anbudsprosses for å løse parkeringsproblemet i Oslo, sier Timell.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Fredrik Timell
Talsperson for Lime i Oslo
fredrik.timell@li.me

Fredrik Timmel, talsperson for Lime Norge

Om Lime Norway AS

Lime Norway AS
Haakon VIIs gate 10

Lime er en del av Europas byliv. Fra Paris til Warszawa, Budapest til Berlin, tenker vi nytt om hvordan vi beveger oss i byene våre. Vi bringer folk nærmere det som er rundt dem, på en bærekraftig, inkluderende og morsom måte. Vi jobber tett med lokalsamfunn og myndigheter i hele Europa, bygger en ny kultur for delt mobilitet, og tilbyr løsninger på utfordringer i byene. Vi er aktive i over 40 byer over 18 land i Europa. For mer informasjon, besøk: https://www.li.me/