Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine - "Live in Telemark" (1994) - album ute i dag!

Lillebjørn Nilsen og irske Andy Irvine hadde allerede kjent hverandre i omtrent 17 år. Da de i 1994 endelig møttes på Telemarkfestivalen ble det de begge hadde drømt om, en realitet. Samarbeidet deres resulterte i en sjelden konsert og nå er liveopptaket endelig ute som album!

Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine - "Live in Telemark", cover. Design: Steinar Karlsen

Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine - "Live in Telemark", release 18/06.

Hør albumet her: https://orcd.co/liveintelemark

Hvis det ikke hadde vært for invitasjonen fra Telemarkfestivalen, hadde det kanskje gått 17 år til.

- "Vi møttes i sommer da jeg var på besøk i Dublin. Men, vi hadde så mye å snakke om at det rett og slett ikke var tid til å øve. I dag var altså første gang vi virkelig satte oss ned og gikk gjennom materialet vårt.» - sa Lillebjørn Nilsen i forbindelse med konserten.

Albumet er fylt av et fantastisk utvalg låter, både seriøse og humoristiske, men felles er det at alle er preget av to artister i toppform. Norsk og irsk folkemusikk går hånd i hånd på en beundringsverdig måte.

- "Vi var på samme bølgelengde fra det øyeblikket vi møttes," sa Andy Irvine. Og den lørdagen ga dette publikum en uforglemmelig opplevelse.

De to gitar-trubadurene utfyller hverandre perfekt, musikalsk så vel som tematisk. Når Lillebjørn Nilsen synger om den norske emigranten som ble Jenta fra Chicago, kontrer Andy Irvine med den irske emigranten i Indiana.

En stor takk må rettes til Kjell Bitustøyl som var folkemusikkarkivar på denne tiden og tok initiativet til å ta opp konserten i 1994, og Folkemusikkarkivet i Telemark ved Kari Lønnestad som har levert opptaket fra konserten.

Andy Irvine er kjent som en av de største irske visesangerne og blir referert til som ”en tradisjon selv”, med en stemme som blir sett på som en av de virkelige store og som representerer «Irlands sjel». Gjennom sin 50 år lange karriere som omreisende trubadur, har han fulgt i sporene til sin største inspirasjon, Woody Guthrie.

Han er kjent som roret i en rekke legendariske band som den musikkpioneren han er (blant annet Sweeney’s Men, Planxty, Patrick Street).

Lillebjørn Nilsen er en norsk sanger, låtskriver og folkemusiker som få i Norge ikke kjenner til. Totalt har han fem Spellemannspriser både som soloartist og som en del av større grupper. Han blir ofte omtalt som Norges ”Folkekonge”.

Lillebjørn Nilsen: Vokal, seljefløyte, gitar og hardingfele

Andy Irvine: vokal, munnspill, mandola og bouzouki

Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine, Telemarkfestivalen 1994. Foto: Jørn Steinmoen
Andy Irvine. Foto: Brian Hartigan

Frode Alnæs med vakker popmusikk om byen sin!23.7.2021 10:04:36 CEST | Pressemelding

I dag er Frode Alnæs ute med sin nye singel «Byen min». Låten er hentet fra hans kommende, norske soloalbum «Beste tia mi», som slippes vinteren 2022. En herlig innbundet folkelig melodi, med en hyllest til alle de flotte bygde- og bysentrene rundt om i landet - og de som bor der. Lytt til låta HER - «Uansett hva som skjer med byen du er født og oppvokst i, og selv om du for lengst har flyttet derfra, vil du elske den på godt og vondt. Dette handler om en person som har vært borte en stund, og som kommer tilbake og ser at mye er forandret. At det er mye forfall, og viktige landemerker og hus er plutselig borte og revet, og ofte erstattet av nye ting. Sentrum er utarmet, butikker legges ned og viktige sentrumsfunksjoner legges til nærmeste kjøpesenter. Men - folket er det samme! Det er det som gjør at man elsker byen sin.» - Frode Alnæs Frode Alnæs, som alltid har vært glad i folkelig og vakker popmusikk gir oss nå en smakebit på albumet som kommer. Denne låten er også slik – vakker pop

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.