Fremtind

Like farlig å kjøre MC nå som for 30 år siden

Del

Senker du farten før du kjører inn i en sving unngår du å havne i den dystre statistikken for motorsykkelulykker. Aller viktigst: La de uerfarne MC-førerne kjøre først i følget.

Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. Foto: Fremtind.
Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. Foto: Fremtind.

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel enn bil. I fjor mistet 20 personer livet på motorsykkel. Det er 20 prosent av alle dødsfall i trafikken. Dødsulykker blant motorsyklister går heller ikke like mye ned som blant bilister. I tillegg ble 140 motorsyklister hardt skadd i fjor.

– Å kjøre motorsykkel er like farlig nå som for 30 år siden. Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

30 prosent av de drepte og hardt skadde på motorsykkel er i alderen 45-64 år, og det er flest menn, ifølge Statens vegvesen. Nå er motorsykkelsesongen i gang igjen og det har allerede vært flere alvorlige ulykker.

La ferskingen kjøre først

Blant ulykkene på motorsykkel, er det en overvekt av utforkjøringsulykker – og hele tre av fire utforkjøringer skjer i sving. Å finne riktig fart i sving er derfor helt avgjørende.

– De mest alvorlige ulykkestypene er utforkjøring i sving, kryssulykker og kjøring i følge. Vi ser dessverre for ofte at det er føreren selv som forårsaker ulykken, sier Klaus Ottersen, motorsyklist som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Når flere motorsyklister kjører sammen i en gruppe, er det gjerne den ferskeste motorsyklisten som ligger bakerst og følger etter de andre. Ottersen oppfordrer derfor til å gjøre avtaler på forhånd om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.

– La ferskingen kjøre først! Føreren med minst erfaring klarer ikke nødvendigvis å vurdere risiko på samme måte som de som har kjørt i flere år. Hvis man bare følger etter de som ligger foran uten å ta hensyn til egen kjøreevne, kan det fort gå galt, sier Nielsen.

Sjekk Statens vegvesen sine tips til trygg MC-kjøring

Kjøring i sving

Kjøring i kryss

Kjøring i følge

Tre råd for årets MC-sesong

  • Kjøring i sving: Senk farten før svingen og sørg for at den er så lav at du er bekvem med den gjennom hele svingen.
  • Kjøring i kryss: Senk farten inn mot krysset slik at du kan håndtere eventuelle møtende eller kryssende biler.
  • Kjøring i følge: Ta hensyn til den med minst erfaring. Førererfaring og syklenes kjøreegenskaper kan være vidt forskjellige. Gjør avtaler om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. Foto: Fremtind.
Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Skadeforebygger Therese Nielsen. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Nielsen. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Klaus Ottersen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.
Klaus Ottersen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom