LHL overtar NIMI

LHL har i dag signert avtale om kjøp av NIMI – Norsk Idrettsmedisinsk Institutt. LHL er en demokratisk pasientorganisasjon som også driver behandling av hjerte- og lungesykdommer, blant annet på klinikkene Feiring og Glittre med flere.

NIMI er et ledende tverrfaglig miljø innen idrettsmedisin med klinikk, utdanning og forskning innenfor feltene muskelskjelett, kardiologi, fysisk aktivitet og helse. NIMI dekker alt fra trening til kirurgi, forebygging, utredning, behandling og rehabilitering.

- Jeg tror vi kan snakke om en perfekt match mellom to sterke fagmiljøer. Vi i LHL er veldig fornøyde med at NIMI kommer til oss, sier Frode Jahren, generalsekretær i LHL, Landsforeningen for hjerte og lungesyke.

NIMI har eksistert i 32 år og har omlag 80 medarbeidere. NIMI er en solid merkevare og har et godt omdømme. NIMI samarbeider tett med Olympiatoppen og Norges idrettshøyskole i tillegg til Oslo universitetssykehus. LHL ble etablert i 1943 og har i dag lokalforeninger i alle landets fylker og rundt 600 ansatte.

Vil stryke idrettsmedisin i Norge

NIMI vil utfylle LHLs virksomhet på en god måte og sammen skal både LHL og NIMI bli enda sterkere innen aktivitets- og idrettsmedisin.

- LHL er en faglig ambisiøs eier. Vi gleder oss til å bygge videre på det sterke fagmiljøet og gode omdømmet som NIMI har. Dette er derfor en god dag for pasientene og det idrettsmedisinske miljøet i Norge, sier Jahren.

Jahren legger til at LHL lenge har hatt et ønske om å etablere et godt tilbud innen smertebehandling og med NIMI på laget er vi nå godt i gang.

NIMI har fra før av et sterkt merkenavn og LHL ønsker derfor å videreføre NIMI-navnet sammen med LHL. Nøyaktig hvordan dette blir klargjøres tidlig på nyåret. NIMIs virksomhet er samlet på Ullevaal stadion. Omsetningen på NIMI er cirka 70 millioner kroner.