Leverte Greencarriers nye lagerbygg godt under budsjett

A Bygg Entreprenør har overlevert Greencarrier sitt nye lagerbygg i Moss Næringspark. På tross av pandemien ble bygget levert på kortere tid enn avtalt, og til en kostnad godt under budsjett.

I umiddelbar nærhet til Moss Havn Dryport har A Bygg, på oppdrag fra Fabritius Gruppen, bygget et nytt lagerbygg for Greencarrier, et av Nordens største privateide logistikkselskaper. Prosjektet omfatter 23.000 kvadratmeter lager og kontorer med BREEAM Very Good-sertifisering.

Reduserte byggetiden

Prosjektet er i sin helhet gjennomført under pandemien, og den sviktende tilgangen på materialer skapte utfordringer for A Bygg, forteller administrerende direktør Morten Raugstad.

- Vi startet opp akkurat da stålverkene stengte ned. Tilgangen på stål ble redusert og prisene gikk i taket. For å redusere behovet for stål utviklet vi et bæresystem med betongsøyler. Også tilgangen på takplater ble redusert, men det nye bæresystemet gjorde det mulig å montere fasaden mens vi ventet på takplatene, noe som i sin tur reduserte byggetiden.

Et bevis på tilpasningsevne

Ikke bare ble byggetiden redusert. På tross av pandemien ble bygget også levert til en kostnad godt under kontraktsbeløpet.

- Dette prosjektet viser at A Bygg klarer å tilpasse seg en skiftende markedssituasjon og endrete forutsetninger, og allikevel levere et bygg som overgår byggherrens forventninger. Med den situasjonen vi nå ser i Europa er denne tilpasningsevnen helt avgjørende, avslutter Raugstad.

Faktaboks

Byggherre: Fabritius Gruppen