Lever med fyrverkeriskader

Hvert år blir flere mennesker skadet av fyrverkeri på nyttårsaften. Antallet hendelser har de siste ti årene i gjennomsnitt ligget på 51 per år. Komiker og tv-personlighet Yousef Hadaoui er en av dem som har fått erfare hvor galt det kan gå.

Yousef Hadaoui er en av dem som har fått erfare hvor galt det kan gå med fyrverkeri på avveie. Nå bruker han beskyttelsesbriller på nyttårsaften. Foto: Privat

Som ung var Hadaoui som gutter flest opptatt av fyrverkeri.

- Som barn elsket jeg raketter. Vi handlet inn raketter til den store gullmedalje og gledet oss til å fyre de opp. Da jeg vokste opp på 90-tallet hadde vi pinneraketter som vi brukte å skyte opp. For oss gutta var det spesielt gøy å holde rakettene i hendene og skyte de mot hverandre. Fordi vi var unge og dumme så forstod vi heller ikke alvoret, ikke før jeg ble skadet, forteller Hadaoui.

En nyttårsaften da Hadaoui var 13 år skjedde det som ikke skulle skje. Guttene skjøt raketter mot hverandre og en av dem var på vei rett mot ansiktet hans.

- Jeg så raketten komme mot meg og jeg klarte å snu hodet slik at raketten traff øret mitt. Jeg fikk en skade i øret som gjør at jeg fremdeles bare hører 70 prosent på det ene øret. Heldigvis traff den øret og ikke øynene. Hadde den truffet øynene så hadde jeg mest sannsynlig ikke kunnet se i dag, sier Hadaoui.

I 2008 ble forbudet mot pinneraketter innført i Norge, noe som har ført til at antallet skader som følge av fyrverkeri har gått ned. Likevel er det årlig flere alvorlige skader som følge av fyrverkeri. I snitt er det hvert år 15 personer som får øyeskader grunnet fyrverkeri. Av de 10 som ble skadet ved inngangen til 2021, var tre av ti alvorlig skadet, og de øvrige syv var moderat alvorlige (kilde: Haukeland Universitetssykehus). Felles for de som har pådratt seg øyeskader ved bruk av fyrverkeri de siste årene er at ingen har brukt beskyttelsesbriller.

- Det er så utrolig viktig at alle tar på seg beskyttelsesbriller! Jeg synes vi skal gjøre det til en trend. Vi bruker briller om sommeren mot sola og nå er det på tide at vi også bruker briller når vi skal ut på nyttårsaften. Jeg kommer til å bruke briller hele nyttårsaften, sier Hadaoui.

Norsk brannvernforening anbefaler alle å bruke beskyttelsesbriller på nyttårsaften.

- Vi har i en årrekke oppfordret publikum til å bruke beskyttelsesbriller ved oppskyting av fyrverkeri nyttårsaften. Det er veldig viktig å huske på. I tillegg ønsker jeg å minne om aldersgrensen på 18 år for kjøp og bruk av fyrverkeri. Kategori 1 produkter, som små stjerneskudd, har 12-årsgrense, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Trygg bruk av fyrverkeri er tema i Norsk brannvernforening sin nasjonale kampanje #jegvilse. Kampanjen varer fra 27. til 31. desember, og årets hovedfokus er bruk av beskyttelsesbriller i forbindelse med oppskyting av fyrverkeri.

Brannvernforeningens råd om trygg bruk av fyrverkeri:

Rolf Søtorp, adm dir i Norsk brannvernforeningen er opptatt av trygg bruk av fyrverkeri. Foto: Norsk brannvernforening