Lettet over fortsatt momsfritak for elbiler, men håpløs skattesmell for klimasatsing i bedrifter

– Elbilforeningen mener det er viktig at momsfritaket for elbiler bevares og at man viderefører forslaget til endringer i engangsavgiften på forurensende ladbare hydrider, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Men det er helt uforståelig at det skal bli mindre attraktivt for bedrifter å velge elbil for sine ansatte.
Foto: Elbilforeningen.

Elbilforeningen er glad for fortsatt momsfritak på elbiler og at man beholder forslaget om skjerpet engangsavgift på forurensende ladbare hybrider. Det er avgjørende for å nå Stortingets mål om helt utslippsfritt nybilsalg i 2025, og en stor seier for oss, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Skattesmell for klimavennlige firmabiler

Ny regjering foreslår å fjerne redusert sats for elbil i firmabilbeskatningen. Nær halve nybilsalget går i leasing- og firmabilmarkedet, der elbilandelen er langt lavere enn i privatkjøpmarkedet.

– Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen. Elbilforeningen har lenge minnet om at elbilsalget blant privatpersoner går så det suser, men at det går my tregere for nullutslippsbiler i leasing- og firmabilmarkedet. Det kan ikke være sånn at det er bedrifter som skal ødelegge for målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, gjennom at de velger fossilbil, sier generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu.

Regjeringen argumenterer for at elbiler nå utgjør 63 prosent av det totale nybilsalget, men unnlater å fortelle at elbilandelen blant bedrifter kun er på 41 prosent. De som allerede har valgt elbil som firmabil, straffes hardt nå.

– Vi forventer at Stortinget i budsjettforhandlingene gjør noe med den lave elbilandelen i leasing- og firmabil, og dessuten styrker politikken for å elektrifisere varebilmarkedet. Fjerning av miljøsatsen i firmabilbeskatningen må avlyses. Isteden bør man gjøre nye grep for å fase inn elbil i leasing som utgjør halve nybilsalget, og styrke miljøprofilen i engangsavgiften for varebil, sier Bu.

Nettleien viktigst for hurtiglading i Distrikts-Norge

Regjeringen varsler at Enova skal sette av 100 millioner kroner til hurtiglading i 2022, for å sikre utbygging i områder der dette ikke er kommersielt lønnsomt i dag. Det har lenge pågått en prosess for ny nettleie, og Elbilforeningen har lenge jobbet for å gjøre denne hurtigladevennlig. Det er uklart om det blir resultatet.

– Det er fint at regjeringen ønsker å sikre hurtiglading i hele landet. Elbilforeningen vil minne om at investeringsstøtte i mindre grad hjelper dersom hurtigladerne ikke er lønnsomme å drifte. Det avgjørende for lading i Distrikts-Norge er derfor å sikre en nettleie som også gjør hurtigladere med lav og ujevn bruk lønnsomme, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift

Støre-regjeringen viderefører forrige regjerings forslag om full trafikkforsikringsavgift og innføring av omregistreringsavgift for elbil. Dette er noe Elbilforeningen har gått mot.

Foto: Elbilforeningen.

Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.