Lettere å prate om ekteskapstrøbbel enn problemer i egen økonomi
Det kommer frem i en representativ undersøkelse Norges største nettbetalingstjeneste, Klarna, har fått utført.
– Det er overraskende lite åpenhet blant nordmenn når det gjelder å snakke om sine egne økonomiske problemer. I en tid hvor flere hundre tusen har blitt permittert er det ekstra viktig å ha fokus på åpenhet rundt denne tematikken. Det er ofte lettere å kunne prate om dette, både for de som sliter og de som er rundt dem, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Det er bare problemer knyttet til seksualitet som rangeres som vanskeligere å prate om enn utfordringer i egen økonomi.
Fordommer mot dårlig økonomi
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning, Per-Magnus Moe Thompson, tror at de mindre alvorlige tilfellene av økonomiske vansker holdes skjult av flere grunner.
– Det eksisterer nok en del fordommer om folk med dårlig økonomi – for eksempel at de er mer uansvarlige – og det kan være grunnen til at mange unngår å prate om pengeproblemer. Samtidig tror jeg denne undersøkelsen også forteller oss at mange knytter egenverd og selvfølelse opp mot hva de tjener og hva de klarer å skaffe seg. Når du ikke strekker til økonomisk opplever mange det som skamfullt, særlig dersom omgivelsene er i en bedre økonomisk situasjon, sier førsteamanuensisen ved BI.
Han tror at det ligger dypt i mennesker å tenke at andre har seg selv å takke når de havner i trøbbel, men at vi selv gjerne forstår våre egne problemer i lys av utenforliggende årsaker. Samtidig viser forskningen i det store og det hele at åpenhet rundt vanskelige ting er forbundet med bedre mental helse, høyere livskvalitet og mer velfungerende relasjoner.
I undersøkelsen ble seks konkrete problemer listet opp. Nærmere en av fem spurte (18 prosent) svarte at økonomiske problemer er det vanskeligste temaet. Det er spesielt kvinner og aldersgruppen 30-39 år som sliter mest med å prate om dette.
Tre av ti tror på et dårligere økonomisk neste halvår
Ifølge undersøkelsen oppgir tre av ti at de ser for seg at det neste halvåret i 2020 vil bli dårligere rent økonomisk enn det halvåret som vi snart har lagt bak oss.
– Heldigvis er de aller aller fleste nordmenn veldig flinke til å betale regningene sine. Vi gir kundene vår full oversikt over alle kjøp som er gjort med oss i appen vår og på nett. I tillegg er vår kundeservice-chat åpen 24 timer i døgnet, som gjør at man i fred og ro kan kontakte oss på kvelden hvis man ønsker det. Vi finner nesten alltid gode løsninger sammen med kundene våre, men alt starter med åpenhet, sier Elvestad.
Ikke vær for kjapt ute med «koronaforklaringen»
For å hjelpe mennesker med økonomiske problemer tror førsteamanuensisen ved BI det lønner seg ikke å være for kjapt ute med «koronaforklaringer» på utfordringene.
– Selv om korona på et rasjonelt plan forklarer det at mange strever økonomisk om dagen, er nettopp forklaringer sjelden det vi trenger når livet er vanskelig. Skal du være en god venn, bør du møte dem som sliter med empati og aksept for deres situasjon. Det vil være mye mer lindrende med et «det forstår jeg er vanskelig,» enn at «alt blir bedre etter korona», sier førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning, Per-Magnus Moe Thompson.
Dette synes nordmenn det er vanskeligst å snakke om
1. Problemer knyttet til seksualitet (24 %)
2. Økonomiske problemer (18 %)
3. Problemer i tilknytning til ekteskap/ forhold (13 %)
4. Helseproblemer (12 %)
5. Problemer som andre nære pårørende har (10 %)
6. Problemer på jobben (3 %)
20 prosent av de spurte oppga «andre problemer» på spørsmålet
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13.-15. mai gjennomført til sammen 1021 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år
Kontakter
Per-Magnus Moe Thompson
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning
per-magnus.thompson@bi.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom