LESERBREV - De er mange, de blir flere og de er for slitne til å si fra

Det er stille rundt demens-og eldreomsorgen, men stillheten skjuler en krise under oppseiling. Det blir flere eldre, og vi er ikke forberedt på å gi de sykeste av dem de helsetjenestene de må ha.

Sakte, men sikkert seiler det opp en krise i eldreomsorgen vår. I dag har anslagsvis 77 000 demens i Norge. Antallet vokser år for år og om 20 år er det dobbelt så høyt. Vi klarer ikke å gi det tilbudet som trengs i dag og vi er evigheter unna å være rustet for veksten som kommer. Allerede nå er det for få sykehjemsplasser, og denne uken kom nye tall fra Statisk sentralbyrå, som viser at antallet sykehjemsplasser har stått på stedet hvil i ti år. Hvordan skal det gå med de sykeste gamle - om fem år, om ti år, om tjue? Det tar tid å bygge gode sykehjem.

Sykehjem må på plass, men er bare tomme hus inntil de fylles med varme og kompetente hender. Da må vi utdanne flere helsefagarbeidere og sykepleiere. Om vi ikke øker kapasiteten vil vi mangle 28 000 sykepleiere og 18 000 helsefagarbeidere i 2035. Foreløpig mangler disse planene. Hvem skal da bemanne sykehjem og hjemmetjenester?

Lørdag 21. september er den internasjonal alzheimerdagen. Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjonen for personer med demens og deres pårørende. Vi er bekymret over dagens situasjon og enda mer bekymret for fremtiden. Det mangler fagfolk, det mangler sykehjem, altfor mange mangler diagnose og får alt for lite hjelp og støtte. Pårørende må ta på seg så stor del av byrden at mange sliter seg ut og blir syke.

Det trengs penger og konkrete tiltak i hver enkelt kommune – og det trengs nå. Vi er ikke rustet for en dobling av antall demenspasienter. Vi trenger studieplasser for helse og omsorg, kommuner med råd til å ansette demenskontakter og omsorgsarbeidere og et sykehjemstilbud tilpasset personer med demens. Vår forventning er en klar satsing på dette i det kommende statsbudsjettet. Etterslepet er stort og det er ingen tid å miste.

Av Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen