Leieprisene øker i Oslo, sammenlignet med forrige måned og mot samme periode i fjor, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9550,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.732,- kroner, dette er en nedgang på 0,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,1%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.801,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,1%.

-Boliger blir leid ut til gode priser og februar har vært en overraskende bra måned. Det er god respons på alle typer boliger; alt fra 1-4 roms og spesielt eneboliger. Nå som vinterferien er over forventer vi høyere aktivitet på ledige boliger frem til påske og vi har mange nye oppdrag på vei inn som gjør de neste månedene spennende, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms kostet det i snitt 10.597,- kroner, dette er en oppgang på 1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,1%.

-Som vi meldte ved utløpet av januar har leiemarkedet i Bergen som vanlig tatt seg litt opp på nyåret etter en rolig periode før jul. Dette har vedvart i februar og vi leide ut nesten like mange boliger i februar som i januar. Vi opplever økt respons på annonsene våre og vi leide ut 40 % flere boliger i februar sammenlignet med desember.

Den økte aktiviteten i markedet har resultert i at antall boliger til leie har gått noe ned. Det har vært en nedgang på ca. 18,5 % i antall annonserte boliger til leie i Bergen fra utløpet av desember til utløpet av februar. Dette er en betydelig nedgang og viser at markedet nå tar unna utbudet av boliger til leie, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 10.140,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 12,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 11,8%.

En 3-roms kostet i snitt 12.540,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 7,7%.

-Det har vært en relativt høy aktivitet i markedet og leieprisene for både 2- roms og 3-roms viser en positiv utvikling. Vi antar at leieprisene vil holde seg stabile i neste periode, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.593,- kroner, som er en oppgang på 6,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,7%.

For en 3-roms var snittleien 14.033,- kroner, dette er en oppgang på 8,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 14,1%.

-Det er fortsatt balanse i markedet med mange utleieboliger å velge imellom for leietaker. Det har løsnet noe i løpet av februar, og vi opplever mer trykk i markedet nå, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.117,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 1,0%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 3,4%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.857,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8%.

-Leieprisene på Romerike holder seg stabile. Leieprisen for 2-roms leiligheter synker litt fra forrige måned og ligger fortsatt en del lavere enn samme tid i fjor. Samtidig ser vi at 3-roms øker noe.

Det kan være flere grunner til disse utslagene og vi ser at områdene varierer litt selv om det ikke kommer frem på denne statistikken. Vi merker at øvre Romerike, særlig Jessheim, er et overskudd av leiligheter som gjør at prisene der er i ferd med å synke noe.

Jeg antar at denne trenden vil fortsette den neste tiden da det ferdigstilles mange nye leiligheter også i tiden fremover, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.200,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 4,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,9%.

For en 3-roms kostet det i snitt 14.134,- kroner for en 3-roms. Dette er en nedgang på 6,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 0,1%.

-Etter en noe treg start på året, tok leiemarkedet i Asker og Bærum seg betraktelig opp utover i februar måned. Flere interessenter på visning og dermed flere boliger som ble leid ut, viser at vi med stor sannsynlighet nærmer oss det stabile leiemarkedet vi normalt opplever mellom vinterferie og påsketider. Det bygges i tillegg en del nye leilighetsprosjekter i området, og dette gjør at det blir flere aktuelle utleieboliger i omløp. Noen kjøper en sekundærbolig med tanke på utleie. Andre kjøper leilighet primært for å bosette seg der med sikte på å bo der om noen år. I mellomtiden har de leieinntekt på boligen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Drammen:

Det kostet i gjennomsnitt 10.428,- kroner å leie en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 0,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,4%.

En 3-roms kostet i snitt 11.866,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 15,1%.

-Leieprisene følger trenden fra januar og har holdt seg stabile også denne måneden. Tilbudet av boliger til leie på Finn.no har gått litt ned fra over 200 boliger i januar til rundt 185-190 i februar. Selv om det er fortsatt er mye til leie virker det som interessen har tatt seg noe opp, og vi opplever at flere som ønsker å leie tar kontakt.

Vi har også leid ut flere objekter denne måneden som har ligget lenge ute i markedet. Grunnen til at leieprisene viser en markant nedgang på 3-roms sammenlignet mot i fjor på samme tid, er at det ble leid ut flere nye/nyere leiligheter med høy standard i februar 2018, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Prisutviklingen for november understøtter at vi har et balansert leiemarked, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.16.12.2019 11:30:00 CETPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.142,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.921,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.425,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,7%. - November er en av årets roligste måneder. Likevel så opplever vi grei etterspørsel på våre boliger og bra med nye utleieobjekter inn. Det er størst etterspørsel etter 2-roms. Perioden vi er inne i krever at vi som meglere må være fleksible på visninger og være raskt på ballen når en leietaker henvender seg. Det er også viktig å legge seg på markedspris. Mange av våre leietakere søker boliger som er ledige i løpet av før