Legger fiberkabel fra Rennesøy til Newcastle

Arbeidet med å legge en 700 kilometer lang undersjøisk fiberkabel startet på Rennesøy i dag.

700 kilometer fiberkabel skal legges mellom Rennesøy og Newcastle. I dag startet installasjonen ved Green Mountains datasenter. Foto: Andreas Veggeland/Lyse.

Bak NO-UK-prosjektet står selskapene Lyse, Green Mountain, Haugaland Kraft, BKK, Hatteland Group og Ryfylke IKS.

Fylkesordfører Marianne Chesak var til stede for å markere begivenheten da kabelleggingsfartøyet Normand Clipper startet installasjonsarbeidet som vil foregå gjennom sommeren. Fiberkabelen vil være operativ mot slutten av året og skal driftes av Lyse-eide Altibox så snart den er på plass.

- Denne nye høyhastighetskabelen vil gi en markant forsterkning av datakommunikasjonen inn og ut av Norge samtidig som den forbedrer leveringssikkerheten, sier styreleder Geir Ims i NO-UK COM.

Fiberkabelen skal gå fra Green Mountain sitt datasenteranlegg på Rennesøy hvor kabelleggingsarbeidet i dag startet til Newcastle i England. Fiberkabelen ventes å være i drift innen utgangen av året.

- Dette er en stor dag for Norge, og Rogaland spesielt. Den nye fiberforbindelsen mellom Stavanger og Newcastle vil gi en lynrask dataforbindelse til de europeiske markedene og åpne muligheter for en kraftig vekst i ny kraftkrevende industri i Norge; datasenterindustrien, sier fylkesordfører Marianne Chesak (AP).

Den nye fiberforbindelsen gir store fortrinn til Rogaland som en attraktiv region for etablering av ny industri samtidig som den styrker det nasjonale kommunikasjonsnettet og reduserer nasjonal datasårbarhet.

- I fjor etablerte Altibox en undersjøisk fiberforbindelse mellom Norge og Danmark. Denne sommeren binder vi sammen Norge og England i fellesskap med gode samarbeidspartnere. Dette vil komplettere den eksisterende europeiske fiberringen og gi en kraftig forbedring i vilkår for norske forbrukere. Nye fiberkabler til utlandet styrker ikke bare vår egen forsyningssikkerhet, men posisjonerer Norge som en sikker datasenternasjon med robust førsteklasses digital infrastruktur, sier konserndirektør tele i Lyse og styreleder i Altibox, Toril Nag.

OM NO-UK:

Investeringen i den 700 kilometer lange undersjøiske fiberkabelen gjennomføres av et konsortium bestående av Lyse, med Haugaland Kraft, BKK, Ryfylke IKS, Green Mountain og Hatteland Group.

Med transportkapasitet på inntil 260 terabits per sekund vil den undersjøiske fiberkabelen øke datakapasiteten mellom Norge og utlandet betydelig.

Altibox vil være operasjonell ansvarlig for drift av kabelen.

Leggefartøyet Normand Clipper brukes til å installere den 700 kilometer lange undersjøiske fiberkabelen mellom Stavanger og Newcastle. Foto: Halvard Bøe/Green Mountain.
Fylkesordfører Marianne Chesak (AP), konserndirektør tele i Lyse, Toril Nag og styreleder Geir Ims i NO UK COM var til stede da kabelleggingsinstallasjonen begynte på Rennesøy søndag.