«Lege i lomma» henter 44 mill. kroner fra storinvestorer

Investinor går inn med 20 millioner kroner i helseselskapet Eyr. Pengene skal brukes til å vokse i eksisterende og nye markeder.
- Vi vil fortsette å utvikle brukervennlige innovative løsninger med høy tilgjengelighet, sier Camilla Kluge Foss, CEO i Eyr.  Fra venstre Markeds- og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, CEO Camilla Kluge Foss og gründer Karl Martin Lind. Foto: Sigmund Sagberg Andersen.
- Vi vil fortsette å utvikle brukervennlige innovative løsninger med høy tilgjengelighet, sier Camilla Kluge Foss, CEO i Eyr. Fra venstre Markeds- og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, CEO Camilla Kluge Foss og gründer Karl Martin Lind. Foto: Sigmund Sagberg Andersen.

Den norske helsebedriften Eyr opplever kraftig interesse for sine digitale helsetjenester. Hittil i år har de månedlige inntektene mer enn doblet seg. I 2021 ender selskapet på en total omsetning på rundt 22 MNOK. Eyr har hatt en månedlig omsetningsvekst på over 100% og dermed god fart i siste halvår. I Norge og Danmark behandler legene og psykologene i snitt 7000 pasienter månedlig.

- Vi vil fortsette å utvikle brukervennlige innovative løsninger med høy tilgjengelighet. Samtidig er vi veldig opptatt av å ikke overbehandle folk, og å bidra til å ikke overbelaste en allerede presset spesialisthelsetjeneste. Dette er noe flere av forsikringsselskaper er opptatte av, og vi vil sammen med våre partnere finne bærekraftige og innovative løsninger for pasientene, sier administrerende direktør Camilla Kluge Foss i Eyr.

I en rettet emisjon henter Eyr nå 44 millioner kroner. Investinor går inn med ytterligere 20 millioner kroner i emisjonen hvor hele 16 av 34 eksisterende aksjonærer har tegnet seg. Fra før finner man kjente navn som TV 2 Invest, gründeren Fredrik Österberg, som står bak Evolution Gaming, og Stenafamilien.

Vil hjelpe dem som sliter psykisk
Eyr lanserte «psykolog på mobil» tidligere i år og ser en oppadgående trend hvor brukerne blir stadig mer vant til å bruke digitale helsetjenester og digitale verktøy.

- Eyr er et selskap vi har tro på, og vi er imponert over selskapets nye ledelse. Vi deler Eyrs visjon om å lage et enklere og mer dynamisk helsevesen der folk får raskere hjelp uansett hvor de befinner seg, sier investeringsdirektør Patrick Sandahl i Investinor.

Sandahl trekker spesielt frem selskapets innovative psykologtjeneste, som kan hjelpe mange unge som sliter etter pandemien.

- Terskelen for å kontakte psykolog er mye lavere når du kan prate med psykologen på video, og når psykologen kommer hjem til deg når du trenger det. Med så lange ventelister vi har i dette landet, og når vi vet hvordan distriktene sliter med å skaffe psykologer, skaper det et marked for Eyrs innovative tjenester, sier Sandahl.

Skalering i nye markeder
Kapitalinnhentingen gjør det enklere for Eyr å realisere vekstambisjonene i Norge, men også i Norden.

- Investeringen gir oss muskler til å befeste den ledende posisjonen vi har innen teknologiutvikling og ikke minst videre skalering av selskapet i nye markeder. Fremover vil vi satse på å styrke tech teamet vårt for å raskere tilby nye digitale tjenester som for eksempel  spennende digitale verktøy innen psykologi. I tillegg satser vi på å selge teknologien vår som en Saas-løsning, sier Kluge Foss.

- Eyr er et selskap vi har tro på, og vi er imponert over selskapets nye ledelse, sier investeringsdirektør Patrick Sandahl i statlige Investinor. Foto: Henrik Fjørtoft.

Om Eyr:
Eyr har utviklet en plattform og app som skal styrke pasienter og helsepersonell. Det skal gjøre tilgangen til helsetjenester enklere gjennom videosamtale, sikre meldinger og lagring av helsedata. Selskapet vil fremme digitalisering i helsevesenet.

Om Investinor:
Investinor AS er et investeringsselskap. Sammen med gründere, entreprenører og andre investorer gjør vi utvalgte lovende bedrifter verdensledende. Investinor kan gjøre direkte investeringer i selskaper, investere i såkorn- og venturefond, matche-investere sammen med private investorer i såkorn- og venturefaseselskap, samt gjøre pre-såkorninvesteringer i fond eller via matching. Investinor forvalter statens interesser i såkornfond- og presåkornordningen. Les mer på www.investinor.no og følg oss på LinkedIn og Facebook.

Kontakt:
Patrick Sandahl, investeringsdirektør, Investinor: + 47 916 88 198