Akan

Ledere er bekymret for at medarbeidere drikker for mye

Del

En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov, på vegne av Akan kompetansesenter, viser at 4 av 10 ledere har vært bekymret for at medarbeidere drikker for mye. Flere bør ta praten dersom de er bekymret. Nylig lanserte Akan kampanjen Ta praten.

Takknemlige for å bli sett

- Årlig mottar Akan kompetansesenter ca. 700 bekymringssamtaler fra ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv. Flertallet av disse samtalene dreier seg om alkohol, forteller Elisabeth Ege, direktør ved Akan kompetansesenter.

At alkohol skaper noen utfordringer for arbeidslivet er åpenbar. Den nye representative undersøkelsen viser blant annet at 4 av 10 ledere har vært bekymret for at en medarbeider drikker for mye. Av disse tok 41 prosent praten med vedkommende. Men hele 1 av 4 var usikre på hva de skulle gjøre – så de gjorde ingenting. Av de som tok praten, opplevde 1 av 2 at medarbeideren reagerte med takknemlighet for å bli sett

Når det gjelder medarbeidere, har 1 av 5 vært bekymret for at en kollega drikker for mye. Dessverre så mener hele 1 av 3 at dette ikke angår dem, og at de derfor ikke har gjort noe med bekymringen sin.

Ta praten

Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser for arbeidsplassen. Undersøkelsen viser at mange tar praten, men mange valgte å ikke gjøre noe.

- Dersom man har en magefølelse av at noe ikke helt som det skal være, anbefaler vi ledere å ta praten. Dette kan eksempelvis dreie seg om endring i atferd, arbeidsprestasjon eller sykefravær. Du vil aldri få nok bevis, sier Ege.

Det er bedre å ta en samtale for mye enn en samtale for lite

- En samtale kan sette i gang følelser og reaksjoner hos vedkommende som kan bidra til positiv endring for den det gjelder, pårørende og arbeidsplassen, avslutter Ege.

Om undersøkelsen

YouGov har på vegne av Akan kompetansesenter gjennomført en undersøkelse med et representativt utvalg av ledere og medarbeidere i mars 2016.

Nøkkelord

Kontakter

Om Akan

Akan
Akan
PB 96, Sentrum
0101 Oslo

22 40 28 00http://akan.no/

Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon som eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Virksomheten finansieres av staten ved Helsedirektoratet, LO, NHO, samt egne kursinntekter. Norsk Arbeidsgiverforening (NAF, nå NHO) og LO stiftet AKAN i 1963. AKAN var den gang initialord for ‘Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani’. Staten kom med på eiersiden året etter.

Besøksadresse: Dronningensgate 13, Oslo

Følg saker fra Akan

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Akan

Ansattes spillvaner gir arbeidsgiver bekymring23.1.2019 06:00:00 CETPressemelding

– De som har testet sin spillatferd gjennom vårt digitale verktøy jegspiller.no, har et klart større problem knyttet til både pengespill og dataspill enn i befolkningen for øvrig. Henvendelsene til vår veiledningstelefon gjelder først og fremst problemstillinger knyttet til pengespill av alvorlig karakter. Både for de som spiller og for deres arbeidsgiver, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom