Ledende og særlig uavhengig stilling – eller?

– Det er for mange som har denne typen stilling, ut fra alle de forutsetningene som skal være på plass, sier Anette Østmo Farstad, seksjonsleder i Arbeidstilsynet. De fleste behov kan nemlig møtes innenfor normale arbeidstidsregler og fleksitidsordning. Vi ønsker ikke at denne stillingskategorien skal brukes unødig da det kan frata arbeidstaker noen viktige rettigheter.
Brukes i for stort omfang
Tallene for ansatte i Norge med ledende og særlig uavhengig stilling har relativt jevne over år, og har ligget på i underkant av 15 %. Arbeidstilsynet har sett over tid at stillingstittelen blir brukt i større omfang enn den burde, særlig innen enkelte bransjer. Hotell- og restaurantbransjen, bygg og anlegg, konsulentbransjen og detaljhandelen bruker denne stillingskategorien hyppigst, i tillegg til at den brukes for en del administrative stillinger.
– Grunnen til at vi har en del forutsetninger for denne typen stillinger er at man mister noen rettigheter, blant annet retten til betalt overtid, sier Østmo Farstad. – Noen arbeidsgivere bør nok stramme inn på bruken og forholde seg til tommelfingerregelen om at man skal falle tilbake på normal arbeidstid dersom man er i tvil om stillingen kvalifiser til ledene eller særlig uavhengig.
Arbeidstidsreglene er utformet som de er for å beskytte arbeidstakere mot arbeidstider som påfører dem eller deres nærmeste familie helsemessige eller sosiale belastninger.
Vi vet for eksempel at lang daglig og ukentlig arbeidstid både øker risikoen for ulykker der og da, og risikoen for at arbeidstakerne utvikler helseplager over tid. Hvis man ikke er omfattet av reglene om arbeidstid, er det også vanskeligere å ha kontroll med denne delen.
Få kvalifiserer
Ansatte med ledende og særlig uavhengig stilling er vanligvis unntatt fra arbeidsmiljølovens regler om hvor lenge man kan arbeide hver dag og hver uke, ofte kompensert med høyere lønn. Denne fleksibiliteten skal likevel ikke ha negativ innvirkning på arbeidstaker og det er arbeidsgivers ansvar at det ikke skjer.
– Vi er opptatt av at ledende og særlig uavhengig stilling brukes riktig. Både arbeidsgivere og ansatte må vite hva forutsetningene er og være klare over at man har krav på et godt arbeidsmiljø med forsvarlige arbeidstider, selv om man er fritatt fra enkelte deler av arbeidstidsbestemmelsene, sier Østmo Farstad.
Du skal være i en særlig viktig posisjon eller ha en arbeidshverdag med spesielt stor grad av uavhengighet, selvstendighet og fleksibilitet for å kvalifisere for ledende eller særlig uavhengig stilling. Dette kan ofte gjelde toppledere, men i de fleste bransjer er det veldig få utenom disse som fyller forutsetningene.
Råd til arbeidsgiver:
- Er du i tvil om stillingen er ledende eller særlig uavhengig, skal du falle tilbake på hovedregelen om at arbeidstidsreglene gjelder.
- Hvis arbeidstakerens stilling reelt sett ikke er ledende eller særlig uavhengig, har arbeidstaker rett på overtidsbetaling.
- Arbeidstidsreglene er fleksible, og kan løse mange av de behovene dere har i virksomheten uten å benytte disse stillingskategoriene.
- Du er ansvarlig for at arbeidstakerne ikke blir utsatt for uheldige fysiske eller psykiske belastninger. Arbeidstakerne har også krav på å få ivaretatt de sosiale behovene sine.
Les mer
- Info på Arbeidstilsynet.no: Ledende og særlig uavhengig stilling
- Hvordan organisere og legge til rette for arbeidsmiljøet
- Legg til rette for et godt psykososialt arbeidsmiljø
Regelverk
Nøkkelord
Kontakter
Hege Marie VkauneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 22 499hege.marie.vikaune@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
