Leading Edge Materials Corp. deltar på Aktiespararnas digitala Småbolagsdagar 9 juni kl. 11.00

Bolagets VD Filip Kozlowski kommer presentera bolaget och projektportföljen på Småbolagsdagarna 2021 torsdagen 9 juni kl. 11:00 som arrangeras digitalt av Aktiespararna

Som gruv- och prospekteringsbolag har Leading Edge Materials nischat in sig på de råmaterial som är kritiska för en hållbar omställning. IEA kom nyligen ut med en omfattande rapport (The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitionssom förutspår att efterfrågan på råmaterial som grafit, litium, kobolt och sällsynta jordartsmetaller kan öka med mellan 7 och 42 gånger mellan 2020 och 2040. EU är i de flesta fall nära helt beroende att importera dessa råmaterial, där Kina ofta dominerar värdekedjorna. Leading Edge Materials med sina Europeiska projekt vill erbjuda ett säkrare och mer hållbart alternativ för EU.

Presentationen kommer att visas live på www.aktiespararna.se/tv/live och är kostnadsfritt att titta på för alla.

Kontakta bolaget på:
info@leadingedgematerials.com
www.leadingedgematerials.com

Följ oss på:
Twitter: https://twitter.com/LeadingEdgeMtls
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/leading-edge-materials-corp/

Om Leading Edge Materials
Leading Edge Materials är ett kanadensiskt bolag med fokus på utveckling av en portfölj av projekt inriktade mot kritiska råmaterial i EU. Kritiska råmaterial klassas av EU som sådana som väntas ha en hög efterfrågetillväxt kombinerad med en hög försörjningsrisk. De är direkt kopplade till teknik som betterier och permanenta magneter för elmotorer och vindkraftverk som är kritiska för en hållbar omställning. Projekten inkluderar i Sverige Woxna Graphite som siktar på brytning och produktion av grafit för batterianoder, Norra Kärr som är ett av världens mest signifikanta projekt för tunga sällsynta jordartsmetaller och i Rumänien ett samriskbolag som planerar prospektering efter nickel- och koboltfyndigheter i ett historiskt gruvdistrikt.

Bolagets aktie är noterad på Toronto Venture Exchange under symbolen "LEM", OTCQB i USA "LEMIF" och på Nasdaq First North Stockholm "LEMSE". Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som kan nås på CA@mangold.se eller 08-50301550.

Ceylon Graphite Announces Licence for Vein Graphite and Graphene Technologies14.6.2021 13:15:00 CEST | Press release

VANCOUVER, British Columbia, June 14, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Ceylon Graphite Corp. (“Ceylon Graphite”) (TSX-V: CYL) (OTC: CYLYF) (FSE: CCY) is pleased to announce that it has acquired an exclusive global licence from Cambridge Advanced Materials & Innovation (“CAMI”). The licence pertains to a method of producing high quality few-layer graphene (“FLG”) and derivatives by exfoliation of high grade vein graphite produced by Ceylon Graphite (“The Technology”). This is a low-energy process which results in high-yield, few layer graphene products. This industrial process is already fully designed for large volume production, and is scalable, with modules added as demand increases. Upon completion of the licence agreement, Ceylon Graphite has gained full access to all intellectual property surrounding The Technology and know-how. Use of Ceylon’s high-grade feedstock material- vein graphite - leads to minimal to nil industrial waste during the production of graphene. The combination of uniq

GBT’s Voxelotor is First Sickle Cell Disease Treatment to Receive Promising Innovative Medicine (PIM) Designation in the UK14.6.2021 13:00:00 CEST | Press release

SOUTH SAN FRANCISCO, Calif. and LONDON, June 14, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Global Blood Therapeutics, Inc. (GBT) (NASDAQ: GBT), a biopharmaceutical company dedicated to the discovery, development and delivery of life-changing treatments for underserved patient communities, announced today that the Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency (MHRA) in the United Kingdom has granted a Promising Innovative Medicine (PIM) designation for voxelotor for the potential treatment of hemolytic anemia in adults and adolescent patients 12 years of age and older with sickle cell disease (SCD). Following a review by the MHRA, PIM designations are given to promising treatments that are likely to offer a major advantage for patients and are an early indication that the treatment is a promising candidate for the Early Access to Medicines Scheme (EAMS). For the MHRA to grant a PIM designation, the product must meet each of the following three criteria: The condition should be life-threatening or