Lavpriskjeden Extra holdt prisveksten igjen i juli

SSB melder om en vekst i dagligvareprisene i juli på 10,4 prosent sammenlignet med juli i fjor. Dette er høyere enn den gjennomsnittlige prisveksten i samme periode for Extra-kjeden, og lavpriskjeden bidrar nok en gang til å holde dagligvarer billigst mulig for norske forbrukere.

Dagligvareprisene steg som forventet i juli. Dette som et resultat av at leverandørene økte sine priser vesentlig med virkning fra 1. juli. Økningene skyldes ifølge leverandørene blant annet økte råvarepriser, høyere strøm og økte transportkostnader. Extra-kjeden konstaterer at prisveksten for varer solgt i kjedens 540 butikker var lavere enn i resten av markedet.

Det var ventet en vekst i dagligvareprisene som følge av tidenes prisøkning fra leverandørene med virkning fra 1. juli. Extra eies av mer enn 2 millioner norske forbrukere, og med de økte levekostnadene for folk flest har vi en viktigere jobb enn noen gang med å holde prisene så lave som mulig. Det tar vi på høyeste alvor og vi har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer langt lavere enn den generelle prisveksten over tid. Dette legger kundene merke til og resultatet er at Extra er landets raskest voksende dagligvarekjede, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra.

Siden 2015 har dagligvareprisene steget med 20,8 prosent, mot en prisstigning på 24,2 prosent for den generelle konsumprisen. SSB har flere ganger tidligere pekt på at hyppige tilbud og kampanjer fra dagligvarekjeder som Extra har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer lavere enn for andre varer og tjenester.

Hvordan utviklingen blir fremover, er for tidlig å si. Men våre kunder skal være trygge på at vi gjør alt vi kan for å holde prisveksten lavest mulig, forteller Pedersen.