Lavpriskjeden Extra holdt prisveksten igjen i juli
Dagligvareprisene steg som forventet i juli. Dette som et resultat av at leverandørene økte sine priser vesentlig med virkning fra 1. juli. Økningene skyldes ifølge leverandørene blant annet økte råvarepriser, høyere strøm og økte transportkostnader. Extra-kjeden konstaterer at prisveksten for varer solgt i kjedens 540 butikker var lavere enn i resten av markedet.
– Det var ventet en vekst i dagligvareprisene som følge av tidenes prisøkning fra leverandørene med virkning fra 1. juli. Extra eies av mer enn 2 millioner norske forbrukere, og med de økte levekostnadene for folk flest har vi en viktigere jobb enn noen gang med å holde prisene så lave som mulig. Det tar vi på høyeste alvor og vi har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer langt lavere enn den generelle prisveksten over tid. Dette legger kundene merke til og resultatet er at Extra er landets raskest voksende dagligvarekjede, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra.
Siden 2015 har dagligvareprisene steget med 20,8 prosent, mot en prisstigning på 24,2 prosent for den generelle konsumprisen. SSB har flere ganger tidligere pekt på at hyppige tilbud og kampanjer fra dagligvarekjeder som Extra har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer lavere enn for andre varer og tjenester.
– Hvordan utviklingen blir fremover, er for tidlig å si. Men våre kunder skal være trygge på at vi gjør alt vi kan for å holde prisveksten lavest mulig, forteller Pedersen.
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
