Lavpriskjeden Extra holdt prisveksten igjen i juli
Dagligvareprisene steg som forventet i juli. Dette som et resultat av at leverandørene økte sine priser vesentlig med virkning fra 1. juli. Økningene skyldes ifølge leverandørene blant annet økte råvarepriser, høyere strøm og økte transportkostnader. Extra-kjeden konstaterer at prisveksten for varer solgt i kjedens 540 butikker var lavere enn i resten av markedet.
– Det var ventet en vekst i dagligvareprisene som følge av tidenes prisøkning fra leverandørene med virkning fra 1. juli. Extra eies av mer enn 2 millioner norske forbrukere, og med de økte levekostnadene for folk flest har vi en viktigere jobb enn noen gang med å holde prisene så lave som mulig. Det tar vi på høyeste alvor og vi har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer langt lavere enn den generelle prisveksten over tid. Dette legger kundene merke til og resultatet er at Extra er landets raskest voksende dagligvarekjede, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra.
Siden 2015 har dagligvareprisene steget med 20,8 prosent, mot en prisstigning på 24,2 prosent for den generelle konsumprisen. SSB har flere ganger tidligere pekt på at hyppige tilbud og kampanjer fra dagligvarekjeder som Extra har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer lavere enn for andre varer og tjenester.
– Hvordan utviklingen blir fremover, er for tidlig å si. Men våre kunder skal være trygge på at vi gjør alt vi kan for å holde prisveksten lavest mulig, forteller Pedersen.
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom