Last bag on belt
- Anlegget har vært med oss siden 1998 og har tålt veksten fra flyplassens spede begynnelse og opp til maksnivået som ble oppnådd før vårt andre bagasjeanlegg åpnet i 2017, sier han. Når det gamle anlegget nå «takker av» er ironien dessverre slik at trafikken er mindre nå enn da vi startet opp i 1998.
Katter, maling og møbler
Anlegget, med fire kilometer skinnegang og en toppfart på seks meter i sekundet har gått gjennom utallige milepæler i sin levetid. Selv om det minner om en berg-og-dalbane i en fornøyelsespark, er det ikke alltid like fornøyelig å drifte et slikt system.
- 10 liter med rødmaling, katten Bentley, motorsykkelramme, rullatorer, påhengsmotorer, kanoer og kjøkkenstoler har skapt hodebry underveis, men den største utfordringen hadde vi nok i 1998 når flyplassen åpnet dørene, forklarer Per Viggo. Vi hadde store oppstartsproblemer og skuffet både passasjerer og flyselskap med de leveransene vi hadde da, sier han.
Totalt sett har likevel anlegget fungert svært godt, og det har vært få driftsforstyrrelser og problemer etter at det ble gjort en stor oppgradering i 2010.
Per Viggo Andersen (til venstre), har opplevd både opp- og nedturer siden 1998. Rødmaling i hele bagasjeanlegget er kanskje den historien han vil huske best.
- Alt har en slutt, og til tross for at det er vemodig å skru av anlegget jeg har fulgt gjennom mer enn 20 år, er det på tide. Når vår tekniske leverandør, Vanderlande, sier at det innen få år vil bli vanskelig å opprettholde god nok stabilitet, er det lurt å gi seg mens leken er god, forklarer Per Viggo.
Vanderlande overvåker anlegget 24 timer i døgnet.
Sparer store beløp på grunn av koronakrisen
Prosjektet som jobber med å bytte ut bagasjeanlegget har fått en uventet mulighet til å fremskynde arbeidet på grunn av koronakrisen. Med dette kan Avinor spare store kostnader. Totalt er det snakk om en besparelse på rundt 700 MNOK. I tillegg vil lave passasjertall i årene fremover minimere risikoen for driftsforstyrrelser underveis.
- Når vi beslutter å bygge det nye anlegget vil vi kunne montere og teste dette, med liten risiko for operative konsekvenser i byggeperioden. Samtidig vil det gi oss en gevinst i form av store kostnadsbesparelser, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. Jeg er glad for at vi kan snu oss rundt, og i denne saken, utnytte muligheten som pandemien har gitt oss til noe positivt.
Det gamle bagasjeanlegget skal være ryddet ut i løpet av 2021. Det planlegges en beslutning om byggevedtak for det nye anlegget i første halvdel av 2022.
Fremtidens bagasjeanlegg
Når Avinor nå går inn i fasen med å bygge et nytt og topp moderne bagasjeanlegg er det mange muligheter som byr seg. Prosjektet som jobber med fremtidens bagasjeanlegg har en ambisjon om å ta for seg av nyskapning innenfor robotisering, autonome løsninger og forutsigbare lasteprosesser. Dette vil i sum kunne gi bedre og mer effektive prosesser, både for operatører og kunder.
Oslo lufthavn skal fortsette å levere bagasjehåndtering i verdensklasse!
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Nå er Oslo lufthavns lounge pusset opp22.4.2024 11:26:14 CEST | Pressemelding
Oslo lufthavns egen lounge på utland er nå pusset opp og klar for å ta imot alle som ønsker å benytte seg av OSL lounge. Hvem som helst er nemlig velkommen til å kjøpe tilgang til denne loungen. Loungen har fått et luftigere uttrykk, til tross for at antall sitteplasser også er doblet i den siste oppgraderingen.
Avinor velger leverandør for biogassanlegg på Svalbard18.4.2024 12:05:22 CEST | Pressemelding
Avinor går videre med planene om å etablere biogassanlegg for fossilfri energiforsyning til Svalbard lufthavn, og har nå inngått avtale med Adigo Renewables AS i Ski for leveranse av anlegget.
Han blir ny lufthavnsjef for Røst og Værøy18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Avinor er stolt over å kunngjøre at Daniel Østensen (42) er tilsatt som ny lufthavnsjef for Røst lufthavn og Værøy helikopterhavn. Med sin erfaring og kompetanse fra operativ ledelse vil Østensen spille en viktig rolle i å videreføre sikker og stabil drift ved disse viktige enhetene i Lofoten.
Åpner Skandinavias første bruktbutikk på Oslo lufthavn17.4.2024 13:32:09 CEST | Pressemelding
Avinor og vintage-suksessen Eftir går sammen om Skandinavias første flyplassbruktbutikk.
Mo i Rana lufthavn Røssvoll holder stengt i hele juli 202416.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mo i Rana lufthavn Røssvoll vil etter en helhetsvurdering være stengt gjennom hele juli for å håndtere nødvendig vedlikeholdsarbeid. Arbeidet inkluderer viktige reparasjoner av rullebanen, som er avgjørende for å sikre driftsstabiliteten for den gjenstående tiden som lufthavna på Røssvoll skal være i drift.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom