Lars Vaular er tilbake med låt om ruspolitikk

Etter snart tre år er Lars Vaular endelig tilbake med ny musikk. Fredag 17. juni kommer den Geir Øivind Hvidsten aka Farris Bad boy-produserte låten «Vi går opp», hvor han tar opp viktig tematikk om sosial ruspolitikk og organisasjonen NNPFs håndtering av rusproblematikk i dag.

«Den norske ruspolitikken har i flere tiår gjort vondt verre for alt for mange mennesker i sårbare situasjoner. Denne sangen er en reaksjon på de siste årenes avsløringer om den private organisasjonen Norsk Narkotikapolitiforening rolle i dette» - Lars Vaular

I låten peker Vaular på reelle hendelse som speiler hvordan han mener en udatert tankegang om nulltoleranse for narkotika har ledet til et strafferegime som behandler mennesker med rus- og helseutfordringer som kriminelle. Sentrale personer, historie og lovgiving er nøkkelord i låten som tar Lars Vaular tilbake til forgrunnen igjen i norsk musikklandskap – med et mål om spre bevissthet rundt noe mange ikke går i dybden av.

«Selvom de fleste av oss kjenner noen som sliter med rusproblematikk eller er pårørende, er dette et vanskelig tema å snakke om som mange inntar et moralistisk standpunkt til. Med låten håper jeg å løse opp i disse flokene og bidra til å fjerne stigma og skape dialog» - Lars Vaular

Med flere hits i sekken som “Rett opp og ned”, “Kroppsspråk” og “Øynene lukket”, er målet for Vaular med sine nye låter å fortelle personlige historier som har påvirket og preget artistens liv gjennom de siste årene, for et publikum som både støtter og forstår hans tankesett og verdier.

Lars Vaular har siden sin debut i 2003 vært en sentral del av den urbane musikkscenen. Han har blitt hyllet av journalister og fans, vunnet priser og spilt på de største festivalscenene rundt om i landet.

«Vi går opp» er ute fredag 17. juni.

Lars Vaular har siden sin debut spilt over 500 konserter som soloartist, gitt ut seks album, vunnet fem Spellemannpriser og har vist en evne til å transendere sjangere gjennom samarbeid med alt fra Bjørn Eidsvåg til Astrid S og Madcon. Han har spilt på alt fra SXSW i Texas til Roskilde i Danmark, og avsluttet Øyafestivalen i Oslo i 2017, hvor P3.no sa han var i en egen klasse blant norske liveartister. Han slapp sitt mest personlige album noen sinne, «Flere Steder Alltid», høsten 2019, og nå er han tilbake med ny musikk.