Lars Engebretsen skal lede prestisjekomité i WADA

Lars Engebretsen har sittet i helse-, medisinsk - og forskningskomiteen i seks år. Under et ekstraordinært møte i WADAs styre ble han utnevnt til å lede komiteen.

Lars Engebretsen. Foto: Olympiatoppen

-Med norsk idretts filosofi som bakgrunn, tar jeg med meg min erfaring som idrettslege, seks år i WADAs viktigste komité, samt tretten år i IOC inn i dette vervet. Jeg ser frem til å lede komiteen, og gleder meg, sier Lars Engebretsen.

Engebretsen har siden 2007 vært ansvarlig for medisinsk forskning i IOC, og medlem av IOCs medisinske komité. Engebretsen er ortopedisk og idrettstraumatologisk konsulent ved Olympiatoppens helseavdeling og er også tilknyttet Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøyskole, et senter som IOC har utpekt som en av ti globale forskningssentre for forebygging av idrettsskader og helsefremmende tiltak for utøvere.

Styrker norsk idretts internasjonale stemme

Godt styresett, fair play og bærekraft skal gi norsk idrett en tydeligere stemme internasjonalt. Det vedtok 30 norske representanter som innehar sentrale styreverv i internasjonal idrett i september i 2019.

-Å få inn Lars Engebretsen i et sentralt internasjonalt styreverv vil være med på å gi norsk idrett en tydeligere stemme internasjonalt. Lars Engebretsen er en respektert og anerkjent lege med lang fartstid både i IOC og i idretten, og jeg er trygg på at han kommer til å fremme norsk idretts verdier på en god måte, sier idrettspresident Berit Kjøll.

En del av WADAS nye strategiske plan

De fem komiteene er en del av WADAs nye strategiske plan for 2020-2024. Komiteene vil fungere som rådgivende organ til WADA, og rapporterer til styret. WADA er nå på vei inn i en ny epoke, og målsetningen til WADA president Witold Banka er klar;

-Når vi nå utvikler en fremtidsrettet strategisk plan, er jeg sikker på at vi vil møte utfordringene våre effektivt for å fremme verdiene til ren idrett og beskyttelse av idrettsutøvere over hele verden, uttalte Banka.

De fem nye komitelederne er som følger:

1. Health, Medical and Research Committee: Lars Engebretsen, Norway
  2. Athlete Committee: Ben Sandford, New Zealand
  3. Education Committee: Kady Kanouté Tounkara, Mali
  4. Finance and Administration Committee: Ser Miang Ng, Singapore
  5. Compliance Review Committee (CRC): The Hon. James Wood, Australia

Lars Engebretsen. Foto: Olympiatoppen

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.