Lars Engebretsen skal lede prestisjekomité i WADA

Lars Engebretsen har sittet i helse-, medisinsk - og forskningskomiteen i seks år. Under et ekstraordinært møte i WADAs styre ble han utnevnt til å lede komiteen.
Lars Engebretsen. Foto: Olympiatoppen

-Med norsk idretts filosofi som bakgrunn, tar jeg med meg min erfaring som idrettslege, seks år i WADAs viktigste komité, samt tretten år i IOC inn i dette vervet. Jeg ser frem til å lede komiteen, og gleder meg, sier Lars Engebretsen.

Engebretsen har siden 2007 vært ansvarlig for medisinsk forskning i IOC, og medlem av IOCs medisinske komité. Engebretsen er ortopedisk og idrettstraumatologisk konsulent ved Olympiatoppens helseavdeling og er også tilknyttet Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøyskole, et senter som IOC har utpekt som en av ti globale forskningssentre for forebygging av idrettsskader og helsefremmende tiltak for utøvere.

Styrker norsk idretts internasjonale stemme

Godt styresett, fair play og bærekraft skal gi norsk idrett en tydeligere stemme internasjonalt. Det vedtok 30 norske representanter som innehar sentrale styreverv i internasjonal idrett i september i 2019.

-Å få inn Lars Engebretsen i et sentralt internasjonalt styreverv vil være med på å gi norsk idrett en tydeligere stemme internasjonalt. Lars Engebretsen er en respektert og anerkjent lege med lang fartstid både i IOC og i idretten, og jeg er trygg på at han kommer til å fremme norsk idretts verdier på en god måte, sier idrettspresident Berit Kjøll.

En del av WADAS nye strategiske plan

De fem komiteene er en del av WADAs nye strategiske plan for 2020-2024. Komiteene vil fungere som rådgivende organ til WADA, og rapporterer til styret. WADA er nå på vei inn i en ny epoke, og målsetningen til WADA president Witold Banka er klar;

-Når vi nå utvikler en fremtidsrettet strategisk plan, er jeg sikker på at vi vil møte utfordringene våre effektivt for å fremme verdiene til ren idrett og beskyttelse av idrettsutøvere over hele verden, uttalte Banka.

De fem nye komitelederne er som følger:

1. Health, Medical and Research Committee: Lars Engebretsen, Norway
  2. Athlete Committee: Ben Sandford, New Zealand