Lar barn med underliggende sykdom ta del i skolehverdagen hjemmefra

Selv om norske skoler nå åpner opp etter koronautbruddet, er det mange barn som fortsatt må holdes hjemme. Med avansert robotteknologi tilrettelegger forsikringsselskapet If nå for at disse heller kan få undervisningen og klassekameratene hjem til seg selv.
If tilbyr nå skoleroboten AV1 til barn som ikke kan møte opp på skolen grunnet smittefare. Løsningen varer i tre måneder, og kunden betaler ingen egenandel. Foto: No Isolation

I de neste tre månedene kan barn med underliggende sykdom få ta del i skolehverdagen fra sitt eget hjem ved hjelp av skoleroboten AV1.

- Når barna ikke får gått på skolen og møtt vennene sine på grunn av Korona, fikk vi en tanke om at vi heller kan ta skolen hjem til dem, forteller Malin Kvamme Diesen, produktsjef for barneforsikring hos If.

If skal også tilby AV1-roboten til andre langtidssyke barn som en del av en annen forsikringsdekning - uavhengig av koronautbruddet. Midt i dette arbeidet kom meldingene om at skolene skulle gjenåpne, men også at mange barn med underliggende sykdom ikke kan møte opp på skolen på grunn av smittefare. Da kom ideen om å hjelpe disse raskt på bordet.

- Norsk barnelegeforening har listet opp hvilke diagnosegrupper som gjør at barn kanskje må få tilrettelagt opplæring eller holdes hjemme som følge av smittefare. Det er disse vi nå har lyst til å hjelpe, ved å tilby tre måneders bruk av AV1. Da kan de delta i undervisningen og møte vennene sine, uten å utsettes for smitte, sier Diesen.

Kjapp leveringstid

Dersom kunden har et barn med en av diagnosene som er listet opp på Norsk barnelegeforening sine nettsider, kan vedkommende ta kontakt med Ifs skadeavdeling, som ordner resten.

- Det er vår samarbeidspartner No Isolation som står for levering og oppsett av AV1-roboten. Dersom barnets diagnose er listet opp, og dermed dekket av barneforsikringen, tar det ikke mer enn en ukes tid å få roboten opp og gå ved normal pågang. Det er ingen egenandel for kunden forbundet til dette, sier Diesen.

- AV1 blir barnets øyne, ører og stemme i klasserommet i disse Korona-tider. Vi gleder oss selvsagt til situasjonen er tilbake til det normale, men i mellomtiden håper vi dette kan være et kjærkomment tilbud til de som får hverdagen snudd litt på hodet på grunn av smittefaren, sier Diesen.

Skoleroboten AV1 er barnas øyne, ører og stemme i klasserommet. Foto: No Isolation
Malin Kvamme Diesen, produktsjef for barneforsikring i If.