Lantmännen og Yara leder an mot verdens første fossilfrie verdikjede for matproduksjon

Stockholm, Sverige & Oslo, Norge, 13. september 2019: Lantmännen og Yara tar rollene som pionerer i omleggingen av matsystemet og etablerer et pilotprosjekt med ambisjon om å introdusere verdens første sertifiserte fossilfrie verdikjede for matproduksjon. Prosjektet vil gjøre forbrukere i stand til å redusere sitt klimaavtrykk ved å velge mat med lavere karbonutslipp.

Omstillingen mot en fossilfri verdikjede starter med jorden. Plantenæring, som er viktig for å sikre utbytte og kvalitet, vil spille en nøkkelrolle i overgangen til en mer klimavennlig matproduksjon. Samarbeidet bygger på Yaras annonserte pilotprosjekt for å bruke fornybar energi til å fremstille mineralgjødsel, og har som ambisjon å redusere karbonavtrykket til Lantmännens sluttprodukter. Gjødselen, som Yara tar sikte på å introdusere i markedet innen 2022, vil redusere den totale karbonavtrykket fra kornproduksjon med 20 prosent.

–  Lantmännen har lenge arbeidet systematisk for å utvikle bærekraftige løsninger på mange områder, ikke minst når det gjelder kultiveringsmetoder og konsepter. Allerede i dag ligger nordiske bønder langt fremme på bærekraft, med lav klimapåvirkning etter internasjonale standarder. Med dette partnerskapet, som er et av våre viktigste initiativer til nå, tar vi ytterligere skritt mot en fossilfri næringskjede og et enda mer bærekraftig landbruk, sier Per Olof Nyman, Group President & CEO i Lantmännen.

Bruk av fornybar energi i mineralgjødselproduksjon vil øke produksjonskostnadene og ha innvirkning på matvareprisene. Ved å samarbeide tett med hele verdikjeden er ambisjonen å minimere tilleggskostnaden for forbrukeren.

– Dette partnerskapet er det første steget mot å omstille hele matsystemet. Pilotprosjektet med Lantmännen vil forene partnere i verdikjeden i en felles innsats for å redusere karbonavtrykket i matproduksjon. Vi må se på nye forretningsmodeller som dekker hele verdikjeden for matproduksjon - fra jord til bord. En bærekraftig og fossilfri næringskjede er bare mulig med mineralgjødsel laget med fornybar energi, sier Svein Tore Holsether, Group President & CEO i Yara.

Lantmännen og Yara tar sammen det første skrittet for å transformere matproduksjonen og oppfordrer alle andre selskaper i verdikjeden til å bidra.

Om Lantmännen
Lantmännen er et landbrukskooperativ og ledende i Nord-Europa innen landbruk, maskiner, bioenergi og matproduksjon. Lantmännen er eiet av 25 000 svenske bønder, har 10 000 ansatte, opererer i mer enn 20 land og har en årlig omsetning på SEK 45 mrd (omtrent EUR 4,3 mrd). Med korn i hjertet av driften, foredler selskapet dyrkbare landressurser for å få jordbruket til å trives. Noen av Lantmännens mest kjente matvaremerker er AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Schulstad og Vaasan. Vårt firma er basert på kunnskapen og verdiene til generasjoner av bønder. Med forskning, utvikling og drift i hele verdikjeden tar vi sammen ansvar fra jord til bord. For mer informasjon: www.lantmannen.com

Om Yara
Yara dyrker kunnskap for å fø verden og beskytte planeten, for å oppfylle visjonen om et samarbeidende samfunn, en verden uten sult og med respekt for planeten. For å oppfylle disse forpliktelsene leder selskapet an i å utvikle digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere gjennom hele næringens verdikjede for å utvikle mer klimavennlige løsninger. I tillegg er selskapet opptatt av å jobbe for bærekraftig mineralgjødselproduksjon. Yara fremmer en åpen kultur for mangfold og inkludering som styrker sikkerheten og integriteten til våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig. Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den eksallerende hungersnøden i Europa, og har en verdensomspennende tilstedeværelse med rundt 17 000 ansatte og operasjoner i over 60 land. I 2018 rapporterte Yara omsetning på 12,9 milliarder dollar.
www.yara.com

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Lantmännen:

Claes Johansson, Head of Sustainable Development at Lantmännen
Epost: claes.johansson@lantmannen.com
Lantmännen Press Office
Epost: press@lantmannen.com

Yara:
Ellen Cathrine Rasmussen, VP Sustainability Programs & Global Projects
Telefon:
Epost:
ellen.cathrine.rasmussen@yara.com

Josiane Kremer, Director External Communications
Epost: josiane.kremer@yara.com

Lantmannen Wheat Farmer

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

PCI Biotech: US patent granted for the vaccine technology (fimaVacc) in combination with cytokines21.1.2020 08:00:00 CETPress release

Oslo (Norway), 21 January 2020 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company, today announces that the U.S. Patent and Trademark Office (USPTO) has granted the company a US patent covering the use of fimaVacc in combination with cytokines. Cytokines are small proteins that are involved in cell signaling, and that are very important in the immune system, modulating both cell-based and humoral immune responses. The combination of cytokines with PCI Biotech’s vaccine technology, fimaVacc, has been shown to be effective for enhancing cellular immune responses that are important for the effect of therapeutic vaccines. The now granted US patent gives broad coverage for the combination of various cytokines with the fimaVacc technology. There are many vaccines under development utilising cytokines to elicit immune responses. The US patent granted today is important for PCI Biotech’s development strategy, as it supplements our ability to generate an internal future vacci

228,223 Orion Corporation A shares converted into B shares21.1.2020 08:00:00 CETPress release

ORION CORPORATION STOCK EXCHANGE RELEASE 21 JANUARY 2020 at 9.00 EET 228,223 Orion Corporation A shares converted into B shares In accordance with Section 3 of the Articles of Association of Orion Corporation, 228,223 A shares have been converted into 228,223 B shares. The conversion has been entered into the Trade Register on 21 January 2020. The total number of shares in Orion Corporation is 141,257,828 which, after the conversion, consists of 36,107,240 A shares and 105,150,588 B shares. The number of votes of the company's shares is after the conversion 827,295,388. Orion Corporation Jari Karlson CFO Olli Huotari SVP, Corporate Functions Contact person: Tuukka Hirvonen, Investor Relations, tel. +358 010 426 2721 Publisher: Orion Corporation Communications Orionintie 1A, FI-02200 Espoo, Finland www.orion.fi Orion is a globally operating Finnish pharmaceutical company – a builder of well-being. Orion develops, manufactures and markets human and veterinary pharmaceuticals and active p

Outotec retained 12th place on the Global 100 list of the world's most sustainable companies21.1.2020 08:00:00 CETPress release

OUTOTEC OYJ PRESS RELEASE JANUARY 21, 2020 AT 9:00 AM Outotec retained 12th place on the Global 100 list of the world's most sustainable companies Outotec ranked 12th on the Corporate Knights 2020 Global 100 Index of most sustainable companies. This marks the eighth consecutive year Outotec is included in the Global 100 list. The ranking is the same as the previous year. The results were announced today at the World Economic Forum in Davos. Corporate Knights, the Toronto-based media and investment advisory company, released its 16th annual list of the worlds’ 100 most sustainable corporations. Corporate Knights analyzed 7,395 companies on environmental, social and governance indicators relative to industry peers using publicly available information. Outotec is the top-ranked company among its peers. Outotec has reported the share of environmental goods and services in its order intake using the OECD criteria since 2010. In 2018 environmental goods and services accounted for 90% of the

Ahold Delhaize share buyback update21.1.2020 08:00:00 CETPress release

Zaandam, the Netherlands, January 21, 2020 – Ahold Delhaize has repurchased 925,640 of Ahold Delhaize common shares in the period from January 13, 2020 up to and including January 17, 2020. The shares were repurchased at an average price of €22.24 per share for a total consideration of €20.6 million. These repurchases were made as part of the €1 billion share buyback program announced on December 4, 2019. The total number of shares repurchased under this program to date is 2,221,238 common shares for a total consideration of €49.7 million. Download the share buyback transactions excel sheet for detailed individual transaction information from www.aholddelhaize.com/en/investors/share-information/share-buy-back-programs/ This press release is issued in connection with the disclosure and reporting obligation set out in Article 2(2) of the EU Regulation that contains technical standards for buyback programs.

Heijmans to construct railway underpass at the Contactweg road in Amsterdam21.1.2020 07:30:00 CETPress release

Heijmans under contract to ProRail will be constructing the new underpass at the Contactweg road for the municipality of Amsterdam. The Design & Build contract is valued at approximately €20 million. The new underpass at the Contactweg road will improve accessibility to the port area and to Amsterdam West for road as well as rail traffic. The municipality of Amsterdam, the Amsterdam Port Authority and the Amsterdam Regional Transport Authority together with ProRail and the Ministry of Infrastructure and Public Works have developed a structural solution to the existing bottleneck at the Kabelweg road level crossing and the addition of a new passenger trainyard at the Westhaven [West Port] as part of the High-Frequency Rail Transport Programme. Underpass The underpass to be constructed by Heijmans will be connected to the underlying road and cycling network, so that the existing level crossing at the Kabelweg road can be closed. This makes it possible to construct a third track to the fr

SEB: Nordic Outlook: Kortsiktig lättnad men långsiktiga risker21.1.2020 07:00:00 CETPressemelding

Pressmeddelande Stockholm 21 januari 2020 Nordic Outlook: Kortsiktig lättnad men långsiktiga risker Sverige: Tillväxt under trend – stigande arbetslöshet och räntepaus Världsekonomin ser ut att ha stått emot fjolårets industrisvacka. Tillväxten växlar upp försiktigt men kvarstående politisk osäkerhet och utbudsrestriktioner dämpar kraften i uppgången. Central­bankssignaler om låga räntor under lång tid ger stöd men reser också frågor kring långsiktiga risker med skulduppbyggnad och upptrissade tillgångspriser. Finanspolitiken kan spela en ökad roll men stela ramverk och svaga statsfinanser gör att stimulansdosen ändå blir försiktig. I Sverige tyder sentimentsindikatorer på svag eller t o m fallande BNP i slutet av 2019 och början av 2020. Åter­hämtning för hushållens konsumtion och vändning för bostadsbyggandet talar dock för att BNP fortsätter växa under 2020. Tillväxten stärks 2021 när Sverige följer med internationell konjunktur uppåt. Fortsatt stark befolkningstillväxt bidrar till