Lansering av forsøksordning for skolemat og presentasjon av undersøkelsestall om skolemat fra Norstat

Påminnelse: Sammen med Gjellerås skole inviterer Mills AS Redaksjonen til å møte elever, lærere, foreldre og ernæringsfysiologer som ønsker å rette fokus på behovet for en ny, nasjonal skolematordning.

Riktig ernæring har direkte påvirkning på den læringen som skjer i løpet av skoledagen. Både energinivå og evne til å konsentrere seg endrer seg umiddelbart etter et sunt og godt skolemåltid. Behovet for en skolematordning er godt dokumentert, og eksempler fra inn- og utland viser at skolematordninger øker trivsel, læringsutbytte og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Selv om mange barn har med seg mat hjemmefra, er det også mange som ikke har det. I en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Mills oppgir kun 2 av 10 skoleansatte at alle elevene alltid har med seg matpakke på skolen. 1 av 4 av de som jobber på ungdomsskolen er direkte bekymret for hvorvidt elevene får i seg tilstrekkelig næring. Undersøkelsen vil i sin helhet bli lagt frem på arrangementet på Gjellerås barneskole

I høst skal det gjennomføres en prøveordning der 100 barn får matpakker levert hjem til seg hver morgen og tre skoleklasser får dem levert direkte til skolen. Prøveordningen gjennomføres av Mills for å avdekke i hvilken grad en slik matpakkelevering kan legge grunnlaget for en ny skolematordning for norske elever.

Prøveordningen lanseres på Gjellerås skole tirsdag 15.august, kl. 11.00. Skolens adresse er Karisveien 18, 2013 Skjetten.

Program:

• Et matpakkepanel med elever fra 5 .klasse ved Gjellerås vil teste og anmelde skolemat, og fortelle hva de liker og ikke liker.
  • Rektor og lærere fra Gjellerås vil være tilgjengelig for Redaksjonen. De vil snakke om hvilken innvirkning skolematen har på undervisningssituasjonen. Foreldrerepresentanter fra klassen vil også være tilstede for å dele sine erfaringer.
  • Ernæringsfysiolog Marte Byfuglien vil fortelle om sammenhengen mellom læring og ernæring, samt legge frem tallenene fra Norstat som er gjennomført både blant foreldre og skoleansatte. Byfuglien som er ansatt i Mills vil også si noe om hvorfor selskapet nå har utviklet prøveordningen med skolemat for skolebarn.

For påmelding og mer informasjon:

Kommunikasjonssjef i Mills, Øyvind Vederhus, oyvind.vederhus@mills.no , telefon: 951 37 950