Lansering av alternativ energimelding foran Stortinget

Ny utredning om vindkraft fra norske fagpersoner med tung og bred erfaring innen energipolitikk, energi- og naturforvaltning peker ut en radikalt annerledes retning for norsk energipolitikk. I morgen presenteres hovedkonklusjonene til politikere foran Stortinget.

Torsdag 17. juni arrangeres en markering/demonstrasjon på Eidsvolls Plass foran Stortinget v/ Motvind Oslo og Viken, i tidsrommet kl.12:00-16:00.

Klokken 13:00 vil Motvind Norge gi en kort presentasjon av en ny utredning om energipolitikk.

Utredningen er forberedt i lang tid av en bredt sammensatt gruppe av fagressurser med bred kunnskap og erfaring innen energiforsyning, industriutvikling, samfunnsutvikling og naturforvaltning, og vil være et alternativ og korreksjon til regjeringens nylig fremlagte stortingsmelding «Energi til arbeid». Vi inviterer med dette presse og samtlige partier på Stortinget til å komme ut på Eidsvoll plass torsdag 17.juni kl.13:00 og motta en enkel og foreløpig «handout» for utredningen. Utredningen vil i sin helhet bli presentert og distribuert om kort tid.

Motvind Norge er en ideell organisasjon med 19.000 betalende medlemmer – og antallet er nå raskt stigende.

Motvind Norges tredje landsmøte - fornying og ny tillit25.4.2021 13:53:56 CEST | Pressemelding

Med 144 delegater fra nord til sør ble møtet lørdag 24. april en manifestering av at Motvind Norge er en grasrotbevegelse. Eivind Salen fikk ny tillit som leder, Nils Utsi og Eivind Mauland gikk ut, og styret ble supplert med Torbjørn Lindseth fra Flatanger og Hedda Skår Indrebø fra Høyanger. Landsmøtet vedtok sju resolusjoner, og Motvind Norges motstand mot vindkraft både på land og hav, ble bekreftet. Det tekniske fungerte helt perfekt. Jevnt over et godt møte som ga styret et tydelig mandat til videre arbeid.

Hastverk er lastverk - OED og ASKO8.3.2021 10:25:54 CET | Pressemelding

Motvind Norge og lokale parter har i dag bedt Olje- og energidepartementet om å følge vanlige prosedyrer for saksbehandling. OED har gitt Lillesand kommune 10 dager til å mene noe om statlig arealplan for Lillesand vindkraftverk. Kommunen har avslått dispensasjon fra kommuneplanens arealdel til atkomstveg til vindkraftverket og stanset anleggsarbeidet. Lokalbefolkningen ønsker ikke dette vindkraftverket. Nå har lokale parter, Motvind og andre organisasjoner bedt OED om å sende saka til uttalelse til alle parter.