Lanserer underskriftskampanje mot uetisk avl av familiedyr

Å bevisst avle frem syke dyr er ulovlig. Likevel lider tusenvis av familiedyr i Norge som følge av uetisk avl. Dyrebeskyttelsen Norge setter nå i gang en underskriftskampanje for å legge press på myndighetene til å håndheve dagens lovverk.
Kampanjebilde Ærlig talt

Dyrebeskyttelsen Norge ønsker å stanse den uetiske avlen som skjer med familiedyr i Norge hvert år. Ifølge dyrevelferdsloven §25 er det ulovlig å bevisste avle frem dyr med dårlig helse. Like fullt skjer dette, ofte fordi vi mennesker setter urealistiske krav til dyrets utseende.

Kan ikke utføre normale oppgaver

I dag avles mange familiedyr fram til å se søte ut. Vår streben etter «perfekte» dyr, går på direkte bekostning av deres helse og livskvalitet. Dette fører til at det i dag finnes blant annet hunder, katter og kaniner som sliter med ulike helseproblemer og som ikke kan utføre normal atferd som å vaske seg selv, føde normalt og løpe.

Dyrebeskyttelsen Norge mener at vi er langt på overtid med å ta dette på alvor. Lovverket er allerede på plass, det som trengs er at myndighetene begynner å håndheve dagens lovverk.

Ærlig talt – kampanje om uetisk avl av familiedyr

Tidligere denne sommeren lanserte Dyrebeskyttelsen Norge kampanjen «Ærlig talt», en kampanje om uetisk avl av familiedyr. På kampanjens nettsider kan man lese mer om denne problematikken, samt søke opp ulike helseproblemer knyttet til uetisk avl.

Dyrebeskyttelsen Norge er også tilstede under årets Oslo Maraton for å sette søkelys på kampanjen «Ærlig talt». Det vil være mulig å besøke vår stand for å få vite mer om vårt arbeid for å stanse uetisk avl, samt signere vårt opprop.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Dyrebeskyttelsen Norge - Ærlig taltVideokanal

Åshild Roaldset, Daglig leder og veterinær: +47 95 21 20 63 / aashild@dyrebeskyttelsen.no
Annette Bjørndalen Søreide, Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt. +47 95 21 11 28 / annette@dyrebeskyttelsen.no

Kampanjebilde Ærlig talt
Annette Bjørndalen Søreide, kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Dyrebeskyttelsen Norge. Foto: Anne K. Harkestad.
Åshild Roaldset, daglig leder og veterinær Dyrebeskyttelsen Norge. Foto: Anne K. Harkestad.

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 28 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Med over 9000 medlemmer, er vi en av landets største og eneste landsdekkende dyrevernorganisasjon som gir praktisk hjelp til dyr i nød. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse. Dette gjør oss til en av verdens eldste dyrevernorganisasjoner.

Med flere tusen medlemmer i ryggen taler vi dyrenes sak overfor publikum, myndigheter og media. Vi sprer nye tanker der man ikke lenger ser verdien av et dyrs liv. Vi griper inn der dyr blir utsatt for urett.