Lanserer plukkløsning for netthandel av dagligvarer

Siste generasjon plukkløsning fra StrongPoint gjør det mulig for butikkmedarbeidere å plukke ~ 240 varer i timen på tvers av alle produktkategorier. Til sammenligning er bransjestandarden for plukk 60-65 varer i timen.

23. juni 2021 - Oslo, Norge - StrongPoint ASA, en ledende europeisk leverandør av detaljhandelsteknologi, introduserer i dag sin nyeste løsning for plukking av dagligvarer. Løsningen er spesielt utviklet for detaljister, som er på jakt etter en rask, effektiv og skalerbar logistikkløsning for netthandel. Den gjør det mulig for butikkmedarbeidere å plukke i gjennomsnitt ~ 240 varer i timen på tvers av alle produktkategorier, sammenlignet med bransjestandarden på 60-65 varer i timen1

Plukkløsningen er hostet på StrongPoints skybaserte SaaS netthandelsplattform, og den hjelper detaljistene med å utnytte mulighetene innenfor netthandel av dagligvarer. Ved å ta i bruk løsningen reduserer man lønnsutgiftene knyttet til nettbestillinger, kundetilfredsheten øker og man opprettholder marginene.

StrongPoint introduserte sin første plukkløsning for over 20 år siden. Basert på tilbakemeldinger fra kundene og tusenvis av butikkansatte i en rekke land, har løsningen gjennomgått en rekke oppgraderinger siden den gang. En viktig fordel med skybaserte løsninger er at brukerne mottar kontinuerlig oppdateringer etter hvert som StrongPoint videreutvikler løsningen.

Konsulentselskapet Bain & Company anslår at innføring av netthandel av dagligvarer har blitt fremskyndet med to til fem år i USA og Vest-Europa, som følge av pandemien, og at etterspørselen bare vil fortsette2. Til tross for dette har detaljistene hatt problemer med å gjøre netthandelen lønnsom, med høye plukkostnader og pressede marginer på nettleveransene.

StrongPoints plukkløsning er et resultat av over 35 års erfaring med å løse behovene til ledende europeiske detaljister. Selskapets løsning er svært effektiv i forhold til manuell plukking av nettbestilllinger.

Mange av StrongPoints kunder, som bruker alle funksjonene i løsningen, kan oppnå en gjennomsnittlig plukkhastighet på ~ 240 varer i timen på tvers av alle produktkategorier. Bransjestandarden på plukking av varer er 60-65 varer i timen. I tillegg er plukkløsningen til StrongPoint 99,99 % nøyaktig, noe som gjør at den er helt på høyden med helautomatiske løsninger.

Løsningen setter opp den mest effektive plukkruten og er tilpasset ulike butikkoppsett. Andre standardfunksjoner i løsningen er plukking etter temperatursoner, aldersbegrensede varer og erstatningsalternativer.

Plukkløsningen kan tilpasses store og små butikkmiljøer, og for å øke effektiviteten ytterligere er det mulig å bruke håndterminaler fra Zebra Technologies. Man kan plukke i ulike butikksoner og gjennomføre flerplukk, og løsningen kan også tilknyttes andre løsninger, som elektroniske prisetiketter (ESL). Sistnevnte gjør det mulig for de butikkansatte å plukke etter lyset fra ESL-etiketter (pick-by-light). I tillegg kan man koble løsningen til en spesialutviklet varetralle. Brukerne mottar informasjon fra hvert enkelt steg i plukkeprosessen – fra klargjøring av varetrallen, veiing og oppsamling av varer. Med kontinuerlige tilbakemeldinger kan man gjennomføre ergonomiske forbedringer for ytterligere å øke effektiviteten og nøyaktigheten.

«Vi er stolte av vår nyeste plukkløsning. Den er utviklet for å forbedre butikkdriften og å møte den eksponentielle veksten innenfor netthandelen, sier Jacob Tveraabak, CEO i StrongPoint. «Etter å ha jobbet med detaljister i over tre tiår, forstår vi hvor viktig det er å gjøre butikkdriften så effektiv og skalerbar som mulig, noe som også var grunnlaget for videreutvikling av vår plukkløsning for dagligvarer».

1) https://www.mwpvl.com/MWPVL_International_-_Micro_Fulfillment_Centers_-_Passing_Fad_or_Permanent_Market_Shift.pdf

2) https://www.bain.com/insights/the-next-five-years-in-online-grocery-snap-chart/

Plukkløsning for netthandel av dagligvarer

StrongPoint er et detaljhandelsteknologiselskap som tilbyr løsninger som gjør butikkene smartere, handleopplevelsen bedre og netthandelen av dagligvarer mer effektiv. Med over 450 ansatte i Norge, Sverige, Baltikum og Spania og et bredt partnernettverk, hjelper StrongPoint bedrifter i mer enn 20 land. StrongPoint har hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs.

Ytterligere informasjon finner du her: https://www.strongpoint.com