Stine Sofies Stiftelse

Lanserer nytt nasjonalt foreldreprogram!

Stine Sofie Foreldrepakke lanseres tirsdag 13. august i Arendal. Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad kommer, og vil bli utfordret på hvordan han kan bidra til implementeringen av det nye programmet.

John Are Jonassen presenterer Stine Sofie Foreldrepakke under Arendalsuka.

Stine Sofie Foreldrepakke er et informasjonsprogram for blivende og nybakte foreldre, der målet er å gi både barn og foreldre en trygg start på det nye livet. Helsepersonell og andre interesserte får en første titt på det nye foreldreprogrammet under Arendalsuka.

– Vi inviterer til lansering i Arendal kino, tirsdag 13. august kl. 9. Arrangementet er et samarbeid med Jordmorforbundet, og i tillegg til selve lanseringen blir det både faglige innlegg og panelsamtale, forteller John Are Jonassen, leder for fag- og tiltaksutvikling i Stine Sofies Stiftelse.

Han skal også bruke arrangementet til å utfordre barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad på det politiske ansvaret.

– Ropstad kommer, og vi forventer at det offentlige bidrar til implementeringen av programmet.

10 smarte tips

Informasjonsprogrammet er utviklet i samarbeid med helsepersonell.

– Temaer som gråt, søvn, hjernebygging, tilknytning og bevissthet rundt egen oppvekst, er en viktig del av programmet, som også skal gi foreldre gode strategier for å håndtere krevende situasjoner. Vi tror det er viktig, også for å unngå å komme i situasjoner der du risikerer å skade barnet ditt, sier Jonassen.

Fundamentet i programmet er 10 smarte tips som bygger på eksisterende retningslinjer for svangerskapsomsorgen, barsel og nyfødtintensiven, og helsestasjonprogrammet.

– Programmet skal gi livsviktig informasjon til foreldre, både mor og far/partner, men det skal også bidra til at leger, jordmødre, barnepleiere, helsesykepleiere og annet helsepersonell tar opp utfordrende temaer med blivende og nybakte foreldre, forklarer Jonassen.

Egen app!

Stine Sofie Foreldrepakke får en egen app som kan brukes av både fagfolk og foreldre. Der vil det ligge informasjon og verktøy tilknyttet hver av de 10 tipsene, fordelt på svangerskapsomsorgen, på sykehuset og på helsestasjonen etter fødsel.

– I tillegg til appen lager vi en egen foreldrebok, som er en kortversjon av innholdet i appen. Som verktøy i samtalene fagfolk skal ha med foreldrene er det også laget flere samtalefilmer. I tillegg inneholder appen enkle filmer som viser blant annet trøsteteknikker og svøping, forklarer Jonassen, og legger til at programmet er klar for utrulling fra 1. oktober.

Se hele programmet til arrangementet 13. august i Arendal her.

John Are Jonassen presenterer Stine Sofie Foreldrepakke under Arendalsuka.

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse
Østerhusmonen 35
4879 Grimstad

Stine Sofies Stiftelse ble etablert i 2000, etter at Stine Sofie (8) og Lena (10) ble brutalt voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand. I dag jobber det omlag 40 mennesker i stiftelsen, og i 2016 åpnet Stine Sofie Senteret - verdens første kurs- og mestringssenter for voldsutsatte barn og unge. I arbeidet for en barndom uten vold og overgrep, er vår jobb å være modig, kompromissløs og alltid på barnas side.

Følg saker fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stine Sofies Stiftelse