Lanserer ny tv-kanal for kultur

Ingenting og Leif og Kompisane står først på programmet for en helt ny tv-kanal for kultur.

Ingenting er første band ut på den nye TV-kanalen for kulturopplevelser på Altibox.

Altibox og TV Vest, i samarbeid med Lyse, Klepp Energi, Haugaland Kraft og Bate lanserer en helt ny underholdningskanal med virtuelle dagspass som strekker seg 24 timer. Artistene sitter selv igjen med overskuddet.

Scenen er Sola Kulturhus og hensikten med tv-kanalen er å gjenopprette en næringskjede der artistene kan selge billetter i en periode der festivalsommeren forsvant. Ved å sikre kringkastingskvalitet helt hjem til den store tv-skjermen kommer man nærmere den gode konsertopplevelsen.

- Vi ønsker å gi kundene våre muligheten til å få kulturopplevelser av god teknisk kvalitet på en enkel måte hjemme i stua. Samtidig ønsker vi å støtte de lokale kulturaktørene som har det vanskelig på grunn av koronapandemien og gir alt overskuddet direkte til artistene, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.

- Det er kjekt å kunne støtte det lokale kulturlivet - og her får vi være med og skape et tilbud som også medlemmene våre vil nyte godt av. Rull tv-en ut på balkongen og nyt konsert og utepils, eller gjør stua om til gjørmefritt festivalområde. Det er mye glede i god kultur, oppfordrer Bate-sjef Paul Boxill.

- Scene Vest er et spennende prosjekt som forener flere teknologiske plattformer for å gi styringen tilbake til kulturen. Ved å kunne ta betalt for musikk, teater, dans eller annen scenekunst, kan det gi en mulighet etter at festivalsommeren er tapt, sier daglig leder i TV Vest, Jørund Kopren

For å se kanalen, betaler man for tilgang for inntil 24 timer. Det betyr at man kjøper tilgang den dagen man vil se en konsert eller et show. Dette leveres av Altibox over fiber rett hjem i full HD og kan enkelt bestilles ved hjelp av fjernkontrollen. Kanalen vil være tilgjengelig for kunder hos Altibox-partnerne Lyse, Haugaland Kraft og Klepp Energi.

Kanalen gir artister en mulighet til å selge billetter og publikum til å få en god opplevelse. Foreløpig er det planlagt fem programmer/konserter. Først ut er Ingenting (5. juni) og Leif og Kompisane er også booket inn. Prosjektet er et samarbeid mellom TV Vest, Altibox og Sola Kulturhus med støtte fra Lyse, Haugaland Kraft, Klepp Energi og Bate.

For mer info:
Jørund Kopren
TV Vest AS

Tor Morten Osmundsen

Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag om lag 220 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. 36 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren Altibox. Altibox-partnerskapet har til sammen over 600 000 aktive kunder og er Norges største leverandør av fiberbredbånd. Altibox har ifølge EPSI de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for tiende år på rad. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.