Lanserer ny kampanje for å få det norske folk ut

Vi trenger frisk luft for å ha det bra. Med kampanjen #1omdagen vil Norsk Friluftsliv inspirere nordmenn til å komme seg ut hver dag.

ALLTID ÅPEN: Selv om det er mye vi ikke kan gjøre nå, er naturen fortsatt åpen. Foto: Adriana Finstad

Mørketid, en synkende gradestokk og strenge koronatiltak gjør at dørstokken kan føles ekstra høy denne vinteren. Det vil fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv gjøre noe med. De lanserer nå kampanjen #1omdagen, der oppfordringen er å komme seg en tur ut i frisk luft hver dag.

– Vi har en lang vinter foran oss, med tunge dager for mange, hjemmekontor, isolasjon og koronarestriksjoner. Derfor inviterer vi hele Norge til å forsøke å komme seg over dørstokken minst en gang om dagen. Det gjør vi fordi vi vet at det å komme seg ut i frisk luft senker stressnivået vårt, og gjør at vi har det bedre, sier generalsekretær i Norsk Firluftsliv, Bente Lier.

Terskelen for å bli med og ta #1omdagen legges så lavt eller høyt man selv måtte ønske, understreker Lier.

– #1omdagen kan være alt fra å sette seg på en benk eller en stubbe og få litt dagslys, til å gå seg en liten tur, eller finne et sted utendørs der du kan nyte kveldsmaten. Her er det bare fantasien som setter grenser, sier Lier.

Oppfordringen er ment som et lite, men meningsfullt tiltak for å bedre folks psykiske og fysiske helse i det som for mange vil bli en spesielt krevende vinter.

– For mange er de vanlige grunnene til å komme seg ut nå forsvunnet, når de ikke lenger reiser til jobb, drar på besøk til venner, til fritidsaktiviteter og lignende. Vi håper denne påminnelsen om hvor enkelt det kan gjøres, og ikke minst hvor godt det gjør, kan gi folk en ny grunn til å komme seg ut, sier Lier. Hun understreker at man gjerne også må dra med seg familie, venner og nærkontakter ut.

Selv om vi skal holde oss hjemme og i nærmiljøet nå, så er det både anbefalt å komme seg ut i frisk luft, og ute er det mye enklere å opprettholde anbefalingene om avstand.

Nylig gikk også NHO og Virke ut og oppfordret arbeidsplassene til å tilrettelegge for at ansatte på hjemmekontor får en tur ut i løpet av dagen.

I tillegg til å gå en tur ut hver dag, oppfordrer Norsk Friluftsliv til å ta et bilde eller en video og dele dette med #1omdagen – for å inspirere flere til å ta utfordringen.

– La oss ta en felles dugnad for at flere av oss skal komme oss ut og få et lite avbrekk, enten det er fra hjemmekontoret, sofakroken eller koronabekymringer, sier Bente Lier.