Lanserer Norges første vannflaske i 100 prosent resirkulert plast
– Vi er svært stolte og veldig fornøyde med endelig å kunne tilby forbrukerne den første flasken i butikken som er laget av 100 prosent resirkulert plast. Dette markerer også starten på vår ambisiøse plan om å bytte ut 50 prosent av plasten i flaskene våre med resirkulert plast, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
Lanseringen av Norges-nyheten skjer 25 år etter at Imsdal ble lansert under OL på Lillehammer, og for alvor introduserte kildevann for det norske folk.
– Det har vært en komplisert prosess som har vart i over to år å utvikle denne nye 100 prosent resirkulerte Imsdal-flasken. Den har akkurat de samme gode kvalitetene som en flaske av ny plast, sier Røed.
Bør være til inspirasjon for drikkevarebransjen
– Det Ringnes gjør her fortjener ros, og bør være til inspirasjon for resten av drikkevarebransjen. Plast har en rekke unike egenskaper som gjør at det er vanskelig å kutte all bruk helt ut. Derfor er gjenbruk av plast som allerede er produsert så viktig, sier administrerende direktør i Infinitum, Kjell Olav Maldum. De drifter den norske panteordningen.
Som en tommelfingerregel går det med 2 kilo olje til å produsere en kilo ny plast.
Ifølge Infinitum sparer Ringnes 1500 tonn CO2 årlig ved å erstatte ny plast med 100 prosent resirkulert plast i alle Imsdal-flaskene. Det tilsvarer CO2-utslippet fra 1300 biler i et helt år.
Reduserer nyplast-forbruk med 3750 tonn i året
Norge har verdens beste pantesystem, og samler inn ni av ti solgte plastflasker. Ringes administrerende direktør synes det er et paradoks at vi i dag ikke har en høyere andel av resirkulert plast i flaskene enn ti prosent.
– Vårt mål om å ha minst 50 prosent resirkulert plast i flaskene våre innen 2025 er dobbelt så høyt som EU-målet. Dette vil redusere den årlige bruken av ny plast med mer enn 3750 tonn, sier Ringnes’ administrerende direktør.
Hovedgrunnen til at produsentene i svært stor grad velger å bruke ny plast i flaskene er ifølge Røed ganske enkelt at prisen på den minst miljøvennlige nye plasten er langt lavere enn den resirkulerte.
– Det betyr at det er dyrere for oss å produsere Imsdal-flasken nå enn det var tidligere. Vi vil likevel beholde den samme prisen ut til kundene, sier Ringnes administrerende direktør, Anders Røed.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom