Lanserer Norges første alkoholfrie øl tappet rett fra fat

Med Carlsbergs alkoholfrie øl fra kran kan du nå for første gang i Norge få en ekte forfriskende og fersk utepils uten alkohol.

Henrik Lund og Joachim Langebrekke gleder seg over en utepils på Tostrup i vårsola. (Foto: Bård Gudim)

– Med vårt nye alkoholfrie øl på fat er det nærmest ingen smaksforskjell sammenlignet med den alkoholholdige utepilsen. Dette er «den nye utepilsen», som kundene kan nyte hele uken gjennom til mat eller bare som en herlig leskende drikke i solen, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.

Blant de første stedene i Norge som nå kan tilby sine gjester «den nye utepilsen» er Tostrup Uteservering, som ligger midt i hjertet av Oslo. I hovedstaden har det som kjent den siste måneden vært skjenkestopp av alkohol for utestedene, og dette ser ut til å vare til starten av mai måned.

– Vi gleder oss over å kunne tilby våre mange gjester en leskende frisk og kald halvliter med alkoholfritt øl tappet rett fra fat nå i vårsolen. Vi har sett at de alkoholfrie alternativene er blitt stadig mer populære, sier driftsansvarlig Joachim Langebrekke i Resthon AS, som driver Tostrup Uteservering.

Allerede torsdag åpner også de alkoholfrie ølkranene i Grünerhaven Uteservering i Oslo. De neste dagene og ukene vil stadig flere av hovedstadens mest populære utesteder få på plass tilbudet, før det skal utvides til resten av landet.

Økt etterspørsel har gitt bedre tilbud og en betydelig kvalitetsheving
Fra 2017 til 2019 har salget av alkoholfritt øl vokst med 15 prosent i Norge. Veksten i dette markedet skjer over store deler av verden, og skyldes spesielt den yngre kjøpergruppens fokusering på helse, moderasjon og kontroll.

Denne trenden har ført til at flere velger alkoholfritt i sosiale sammenhenger og på byen, eller når de ønsker noe annet enn brus og vann til et godt måltid når de er ute og spiser. Carlsbergs alkoholfrie øl er nok et eksempel på at den økende etterspørselen etter alkoholfritt øl har ført til en betydelig kvalitetsheving og et større tilbud innen kategorien.

Fortjener betegnelsen «den nye utepilsen»
Ringnes’ markedssjef mener det er mange gode grunner til at nettopp det alkoholfrie ølet tappet fra kran fortjener betegnelsen «den nye utepilsen».

– Med en alkoholfri, frisk ølvariant tappet rett fra fatet får du en bedre smaksopplevelse av alkoholfritt øl. Du kan også med god samvittighet drikke mer, uansett om det er til lunsjen eller i sosialt lag, sier Henrik Lund, markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes.

Joachim Langebrekke (Foto: Bård Gudim)
Henrik Lund (Foto: Bård Gudim)
Joachim Langebrekke kan nå tilby utepils uten alkohol fra tappetårn. (Foto: Bård Gudim)
Carlsberg Alcohol Free er Norges første alkoholfri øl fra fat. (Foto: Bård Gudim)

Følg saker fra Ringnes

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ringnes