Lanserer musikkbransjens egen skup-pris

Skal kåre den beste musikkjournalistikken.
– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne, sier jurymedlem Sandeep Singh. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Musikkbransjen står samlet om Norges aller første pris for å hedre kvalitetsjournalistikk om musikkbransjen. Målet er å løfte frem stemmene som tar musikk på alvor, og som bidrar til å løfte frem norsk musikk i offentligheten.

NOPA står samlet med organisasjoner som Music Norway, GramArt, FONO og flere for hedre musikkjournalistikken og de som lager den.

– Vi trenger godt redaksjonelt innhold om norsk musikkbransje. Dette er et tydelig signal fra hele musikkfeltet om at denne journalistikken er verdsatt og ønsket, og rettmessig ros til de som har gjort en innsats for å bevare og videreutvikle kvalitetsjournalistikken, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, Norsk forening for komponister og tekstforfattere.

Vil ha dine forslag til Årets musikkjournalistikk

Bak prisen står Musikkindustriens Næringsråd (MIR) – et nettverk som samler plateselskap, låtskrivere, artister og andre organisasjoner som har som mål å styrke den norske musikkindustrien. Nå ønsker de dine forslag til hvem som fortjener å stikke av med den aller første prisen for Årets musikkjournalistikk 2019.

NOMINER DIN KANDIDAT HER

Det er mulig å nominere både en hel redaksjon for en samlet innsats for musikk eller sjanger, en enkeltartikkel, en podkast, en journalist eller programleder. Kort sagt: det du mener fortjener å bli løftet frem som årets musikkjournalistikk. Fristen for å nominere er 2. februar.

– Trengs mer enn noensinne

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne. Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles. Hvorfor fantes ikke denne prisen da jeg var musikkanmelder, egentlig, spør Sandeep Singh, radioprogramleder og tidligere musikkskribent.

Han sitter i juryen som skal plukke ut årets musikkjournalistiske verk, sammen med Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Tali Da Silva (reporter & kritiker på Kulturnytt i SVT) og Erik Egenes, pressesjef i by:Larm.

Deles ut på by:Larm

Prisen blir delt ut for aller første gang på by:Larm, musikkbransjens største festival, 28. februar i Oslo.

– På tross av mange skudd for baugen og krisemaksimering gjennom mange år, fortsetter musikkjournalistikken i Norge å peise på med anmeldelser, reportasjer, gravesaker, portrettintervjuer og en hel bråte uttrykksformer. Mye av journalistikken som lages nå er bedre enn det noen gang har vært her til lands tidligere innen feltet, sier Erik Egenes, jurymedlem og presseansvarlig i by:Larm, og legger til:

– Med prisen Årets musikkjournalistikk 2019 skal vi løfte fram de beste bidragene, og forhåpentligvis kan prisen være med å vise vei og inspirere til enda mer, bedre og grundigere mediedekning av norsk musikk.