Lanserer kalkulator for å se om tiltak lønner seg
– Tanken er at kalkulatoren kan bli et verktøy som ikke bare Statens vegvesen kan bruke for riksvegene, men også fylkeskommunene og kommunene kan bruke når de planlegger hvordan innsatsnivået på driften skal være på ulike strekninger, sier Katja Skille i Statens vegvesen.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget en driftskalkulator for gang- og sykkelareal på oppdrag fra Statens vegvesen. Driftskalkulatoren er nærmere bestemt et nytte/kostnadsberegningsverktøy for følgende drifts- og vedlikeholdstiltak på gang- og sykkelveg:
- Vinterdrift - brøyting, strøing, kosting og salting
- Belysning
- Vegdekkestandard og reasfaltering
- Renhold - feiing og vask
Nøyaktige tall inn, gir sikrere resultat
For å kunne beregne de samfunnsøkonomiske effektene ved overført trafikk fra personbil og kollektiv, til sykkel og gange, trenger kalkulatoren noen opplysninger.
– Blant annet stedstype, fordi køkostnadene og samfunnskostnadene ved lokale utslipp vil være større i storbyområder enn i spredtbygde områder, sier Skille.
Veglengden som tiltaket dekker, og antall gangturer og sykkelturer som får nytte av tiltaket må også oppgis.
– Det er viktig å ha gode trafikktall. Hvis vi veit hvor mange som sykler om sommeren, så kan vi vite mer om hvor stort potensialet er for å få flere til å gå og sykle om vinteren, sier Skille.
Investerte kroner til drift, gir gevinst for helsa
Tiltakene reduserer risikoen for fallulykker hos fotgjengere og syklister. Dette gir betydelige nytteeffekter. Sykling og gange gir også positive helseeffekter pga. den fysiske aktiviteten, som gir kortsiktig effekt på sykefravær og også mer langsiktig reduksjon i risikoen for alvorlig kronisk sykdom.
– Når man overfører reiser fra personbil og kollektiv, til sykkel og gange, må de negative helseeffektene av den stillesittende transporten også telles med. Motorisert trafikk gir støy og dårlig luftkvalitet, som også har negativ effekt på helsa, sier Stein Brembu i Statens vegvesen.
For å beregne effektene av overført trafikk, må vi også ha et anslag for hvor lange de overførte reisene er. Dette er fordi endret trafikksikkerhetseffekt, køeffekt og så videre gjelder hele reisen og ikke bare distansen med tiltak. I den nasjonale reisevaneundersøkelsen for 2013/14 er den gjennomsnittlige reiselengden 5,1 km for sykkelturer og 2,2 km for gangturer.
– En overført reise fra bil til gange antas dermed å gi en reduksjon i bilbruk på 2,2 km, mens en overført reise fra bil til sykkel fjerner 5,1 km bilkjøring, sier Brembu.
Nyttekostnadsberegningene muliggjør mer tydelig prioritering og rangering av tiltak som tidligere har hatt mer diffuse eller uavklarte gevinster, opp mot andre satsinger og prioriteringer.
– Siste NTP har i sum negativ samfunnsnytte. Da er det greit å dokumentere at det fremdeles fins mange – men langt mindre – samferdselsinvesteringer som fremdeles har god samfunnsøkonomisk lønnsomhet, sier forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt.
Hvordan få trafikantene til å ville gå og sykle mer på vinteren?
FoU-programmet BEVEGELSE handler om innsatsnivå og metoder for drift og vedlikehold som fører til økt gang- og sykkeltrafikk. Programmet skal gi økt kunnskap om gående og syklendes forutsetninger og behov, driftsmetoder, utstyr og organisering for å få effektivt drift og vedlikehold på gang- og sykkelanlegg og samarbeidsformer, kontraktsutforming og oppfølging av entreprenører.
Som en del av prosjektet har de blant annet intervjuet gående og syklende og fått mye kunnskap om hvordan de opplever føreforholdene om vinteren, og hva som er viktig for dem.
Nøkkelord
Kontakter
Stein BrembuStatens vegvesen
Tel:48039306stein.brembu@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom