KRY

Lanserer digital symptomsjekk for korona

Del
KRY lanserer nå en digital sjekk av symptomer for koronaviruset, som kan bidra til å berolige pasienter og minske trykket på den offentlige helsetjenesten og egne leger. Dette er den første symptomsjekken for korona som tilbys av en norsk helsetjeneste.
Thorleif Jansen, medisinsk sjef hos KRY
Thorleif Jansen, medisinsk sjef hos KRY

Den digitale helsetjenesten KRY tilbyr videokonsultasjon med lege og ble startet opp for fem år siden. I Norge har KRY behandlet pasienter digitalt siden 2017. Siden oppstart for fem år siden har helsetjenesten totalt gjennomført 1,7 millioner konsultasjoner. Nå lanserer de et tilbud til nordmenn som ønsker å sjekke egne symptomer, i møte med uroen som følger av koronasituasjonen.

–  Kapasiteten i helsevesenet utfordres, og det påvirker både pasienter som er akutt syke og de mange som bekymrer seg for at de kan være syke. Gjennom denne tjenesten kan vi frigjøre kapasitet til å ivareta de med behov for behandling, gjennom å gi et godt lavterskeltilbud til alle de som vurderer behov for legekontakt, sier Thorleif Jansen, medisinsk sjef i KRY.

Symptomsjekken er gratis og fungerer slik at man enkelt kan bruke KRYs app for å vurdere aktuelle symptomer som kan indikere covid-19. Symptomene som kartlegges i app-en tilsvarer symptomene som ville blitt kartlagt ved et tradisjonelt legebesøk. På den måten kan brukerne av tjenesten enkelt få et bedre svar på egen smitterisiko, uten å måtte henvende seg til lege. Alle råd er i henhold til råd og veiledninger fra Folkehelseinstituttet.  

Ved mistanke om coronasmitte eller symptomer på infeksjon som gjør at en har behov for å snakke med lege, kan brukerne raskt komme i kontakt med lege for videokonsultasjon og videre oppfølging.

Mange lurer på om de har fått koronaviruset

Siden koronakrisen brøt ut har antall henvendelser til KRYs digitale helsetjenester nær doblet seg, og mange har hatt spørsmål knyttet til koronaviruset. Gjennom den nye symptomsjekken i appen kan pasienter selv finne ut av om de har symptomer som indikerer covid-19 eller ikke, og på den måten også redusere antall henvendelser både til KRYs egne helsetjenester og øvrige helsetilbud som nå opplever den samme pågangen som KRY.

–  Symptomsjekken erstatter ikke et legebesøk eller en laboratorietest, og gir ikke endelig svar på om du er smittet med koronavirus eller ikke. Men symptomsjekken svarer på spørsmål knyttet til de vanligste symptomene som er assosiert med covid-19. Det som gjør dette spesielt nyttig, er at vi har tilgang på lege i samme tjeneste, dersom en har behov for helsehjelp eller råd. Hensikten er å berolige de som ikke har behov for akutt oppfølging og samtidig bevisstgjøre de som kan ha behov for oppfølging fra en lege, sier Jansen.

I symptomsjekken fyller pasientene ut et spørreskjema om symptomer og sykdomshistorie, og på bakgrunn av disse svarene får brukerne en anbefaling om hvorvidt det er hensiktsmessig å oppsøke en fysisk legevakt, bestille en digital legetime, eller om det beste er å se an symptomene et par dager.

–  Vi har stor forståelse for at mange føler på usikkerhet i den situasjonen vi står i. Vi håper at symptomsjekken kan bidra til å spre informasjon om koronaviruset og minske trykket på den offentlige helsetjenesten som kommer til å bli mer og mer presset ettersom antall smittede øker, sier Jansen.

Koronasmittede pasienter kan følge egen sykdomsutvikling

Pasienter som allerede er diagnostisert med covid-19 kan også bruke symptomsjekken for å selv-monitorere sin egen helse og få veiledning om når man bør oppsøke helsehjelp.

Nøkkelord

Kontakter

Andreas Bakke
Business Development Manager
Mobil: 419 26 099
Epost: andreas.bakke@kry.no

Bilder

Thorleif Jansen, medisinsk sjef hos KRY
Thorleif Jansen, medisinsk sjef hos KRY
Last ned bilde

Om KRY

KRY
KRY
Strandgata 19
0152 Oslo

23 65 34 30http://www.kry.no

KRY- Trygg legehjelp direkte på mobilen

KRY gjør det mulig å treffe en lege via videosamtale på mobil eller nettbrett.

KRY startet med en visjon om å utvikle en helsetjeneste som er mer tilgjengelig og lik for alle. I dag tilbyr vi pasienter i hele landet helsetjenester på like vilkår til de fleste av døgnets timer med korte ventetider. Ved å kombinere teknologi med ledende medisinsk kompetanse har vi gjort det mulig for pasienter å få helsetjenester av høy kvalitet helt uavhengig av deres bosted og livssituasjon.

Bare i Norden har KRY hittil hjulpet over en halv million pasienter. Hos KRY jobber tekniske utviklere og helsepersonell side om side for å utvikle fremtidens helsetjeneste.

Følg pressemeldinger fra KRY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KRY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KRY

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye