Lanserer banebrytende hundehelse-app med Aker BioMarine

(Fornebu, 21.desember, 2021) Etter å ha utviklet digitale tjenester for millioner av brukere i Schibsted og Telia, hoppet Øistein Sørensen av for å satse på digitalt hundehold. - Målet er å lage verdens beste verktøy for aktive hundeeiere, sier han om appen som nå lanseres med bioteknologiselskapet Aker BioMarine i ryggen.

Appen, som har fått navnet QPaws, har allerede blitt en suksess uten noen form for markedsføring. Hittil er 3100 brukere, og 15 000 hunder, registrert i pilotversjonen.

- Målet er ganske enkelt å gjøre godt hundehold enklere og å bidra til å forbedre hundehelsen. Det er tydeligvis et behov der ute, for dette har tatt av mye raskere enn jeg trodde det skulle gjøre, sier finnmarkingen Øistein Sørensen, som i dag er bosatt på Nord-Torpa.

Hundevelferd til verden

Appen samler alt av funksjoner som kreves av et godt digitalt hundehold, som informasjon om kosthold og vaksiner, trening og restitusjon.

For å kunne fortsette utviklingen og veksten har han fått Aker BioMarine inn på eiersiden.

- Vår visjon er å bidra til bedre helse både for mennesker og dyr. Med denne appen bidrar vi helt konkret til å forbedre hundevelferd gjennom et nyttig verktøy, og har som mål å nå ut til millioner av hundeeiere i hele verden, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

Selskapet han leder har i en årrekke sponset hundesport gjennom QRILL Pet, en global merkevare innen hundefôr.

Syv språk og sosialt medium

Digitalisering av hundehold er nytt for Aker BioMarine, men er samtidig en videreføring av Aker-systemets tunge satsing innen teknologiutvikling de siste årene, der selskapene Cognite og Aize har vært spydspissene.

QPaws-appen er allerede tilgjengelig på syv språk (norsk, engelsk, svensk, spansk, tysk, fransk, russisk). Den tilbyr tips og råd fra hundeeksperter, i tillegg til å være en sosial delingstjeneste for hundeeiere der bilder og kommentarer kan postes og likes.

- Enten du har én hund med moderat aktivitetsnivå, eller en hel kennel og driver hundesport på høyt nivå kan du tilpasse appen til ditt bruk, sier Øistein Sørensen.

Fra byliv til småbruk

Sørensen er selv aktiv hundesledekjører og har 20 huskyer. Det var hundene som gjorde at han hoppet av en lang karriere i blant annet Schibsted og Telia.

- Jeg var lei av bilkø og hektisk liv i byen, sier han.

Han kjøpte i stedet et småbruk i fjellbygda Nord-Torpa i Innlandet og flyttet fra huset i Bærum. Appen begynte han med for å gjøre logistikken rundt sine egne hunder enklere.

- Jeg skjønte at jeg måtte logge alt for hver enkelt hund. Etter å ha brukt Excel slo det meg at det ville være enklere å lage en app. Software-utvikling er tross alt det jeg kan, sier han.

Slik ble appen til, først kalt The Musher - som betyr hundekjører. For moro skyld la han den ut på App Store og Google Play i fjor høst. Og det tok ikke lang tid før den ble et populært verktøy blant hundekjørere.

- Jeg fikk spørsmål fra hundeiere om de også kunne bruke appen selv om de ikke var hundekjørere. Svaret er selvfølgelig ja, sier Sørensen. Det nye navnet «QPaws - The Dog Activity App» er det et tydelig signal om at den kan brukes av alle med hund.

Jakthunder, redningshunder og tjenestehunder samt utøvere av aktiviteter som agility og canicross skal også få spesialfunksjoner i appen.

Unikt og gratis

- Sørensen har utviklet et fantastisk verktøy. Det er mange hundeapper der ute, men vi har ikke sett noen andre som gir denne unike kombinasjonen av oversikt og nytte. Og appen kommer til å bli forbedret kontinuerlig i tiden fremover, sier Sigmund Nordal, som er ansvarlig for QPaws i Aker BioMarine.

Han understreker også at QPaws-appen er gratis for alle.

En bonus-funksjon i appen er at publikum og deltakere kan følge hundekonkurranser direkte i appen. I vinter kan interesserte blant annet følge noen av verdens tøffeste hundesledeløp, som Femundløpet i Norge i februar og legendariske Iditarod i Alaska i mars.

Appen kan lastes ned fra Apple AppStore og Google Play

QRILL Pet er merkenavnet for Aker BioMarines ernæring for kjæledyr, som er en ingrediens i ulike typer hundefor over hele verden. Se etter logoen «Powered by QRILL Pet» på pakken.

Les mer på: www.akerbiomarine.com