VippsVipps

Langt flere vil handle i landets nettbutikker. Vanskeligere å drive butikk uten på være god på nett

Åtte av ti nordmenn vil handle like mye eller mer på nett fremover, viser en fersk undersøkelse fra YouGov på oppdrag fra Vipps. Nordmenns økende appetitt på netthandel bekreftes av omsetningsrekord for Vipps på nett i tredje kvartal, med en økning på 80 prosent på årsbasis.

Den raske dreiningen fra butikk til nett kom overraskende på mange bedrifter.

Det blir stadig vanskeligere å drive butikk uten å være god på nett, og vanskeligere å drive nettbutikk om du ikke er god på utsjekk med enkel betaling og rask levering. Kundene forventer en smidig handleopplevelse fra sofakroken, hvor det er minst like enkelt å betale som i butikken, sier Vegar Heir i Vipps.

Omsetningsveksten for Vipps på nett har i tillegg til en generell økning i netthandelen sammenheng med at langt flere velger Vipps som betalingsmiddel, og langt flere nettbutikker som tilgjengeliggjør betalingstjenesten. I tredje kvartal i år var det 400.000 flere nordmenn som brukte Vipps til å betale på nett enn på samme tid i fjor. Antallet nettbutikker som tilbyr Vipps mer enn fordoblet seg.

– Skal du drive handel i dag må du være til stede i flere kanaler. Det er på tide å kvitte seg med e’en i e-handel, sier Heir.

Korona løfter netthandelen
Pandemien resulterte først i et brått omsetningsfall for netthandel med Vipps i første kvartal. Mange butikker klarte å omstille seg raskt ved å flytte større deler av handelen over på nett og tilby enkle betalingsløsninger som Vipps, kombinert med effektive leveringsalternativer. Dagligvare, apotek og restauranter er gode eksempler. Dermed økte omsetningen raskt igjen i andre og tredje kvartal.

Nye omsetningsrekorder for netthandelen, kombinert med en større bredde av butikker som selger sine varer og tjenester på nett, gjør at skillet mellom fysisk handel og netthandel viskes ut, og for varehandelen er det stadig viktigere å skape gode kundeopplevelser med digital betaling både på internett og i fysiske butikker, sier Vegar Heir.

Sterkest økning blant eldre
Selv om aldersgruppen 15-29 utgjør den største andelen av dem som bruker Vipps til å handle på nett, er veksten størst hos den eldre delen av befolkningen, de over 60 år.

Vi ser mer enn dobling i bruken av netthandel blant Vippsere fra 60 og eldre, sier Heir.

Pris, utvalg og tidsbesparelse
Ifølge undersøkelsen oppgir nordmenn at pris, utvalg og tidsbesparelse er de viktigste årsakene til at de vil handle mer på nett. Hele 34 prosent oppgir Korona som grunn, og spesielt i aldersgruppen 50-59 år er det mange som mener dette.

Julehandel og Black Friday fra sofakroken
Alt tyder på at rekordmange kommer til å gjøre unna julegavehandelen fra sofaen hjemme. Ifølge YouGov-undersøkelsen vil en av fire handle på nett under Black Friday, hvorav flesteparten ligger i aldersgruppen 15-29 og 30-39 med henholdsvis 44 og 42 prosent av de spurte. Sannsynligheten er også høy for netthandelen vil nå nye rekorder under årets julehandel. Det blir derfor viktig for varehandelen å være godt forberedt.

– Nettbutikken blir i større grad utstillingsvinduet fremover, og jeg vil utfordre varehandelen til å gjøre seg flid med å lage en hyggelig julestemning også der. Vi skal på vår side sørge for betalingene på nett går minst like enkelt som å tæppe kortet i de fysiske terminalene, sier Vegar Heir i Vipps.

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.