Langøyene ryddes opp og fornyes mot endelig åpning i 2022

Denne sommeren har besøkende igjen kunne ta båten ut til Langøyene. Etter en midlertidig åpning i sommer, fortsetter arbeidene fram mot en permanent åpning våren 2022.
Feltarbeid ved tiltaksområdet i sjø i nordre deler av Langøyene med Agder Marines fartøy «Arena». Partikkelsperre (siltgardin) med tilhørende bøyer ses i bakgrunnen. Foto: Eivind Dypvik

I første halvdel av 1900 tallet ble sundet mellom Nordre og Søndre Langøya i Nesodden kommune benyttet som avfallsdeponi for Oslo kommune. Ved avslutning av avfallsdeponiet i 1948 ble deponiet dekket til med jord, og det ble etablert en gresslette mellom de to opprinnelige øyene.

Kart over de indre delene av indre Oslofjord

Kart over de indre delene av indre Oslofjord.

Etter at avfall kom til syne på gressletta i 2013, ble det gjennomført flere miljøtekniske undersøkelser på Langøyene. Undersøkelsene viste høye konsentrasjoner av miljøgifter og et behov for opprydding av forurensning på land og sjøbunnen. Derfor ble det kort tid etter igangsatt et arbeid med å planlegge oppryddingstiltak av forurenset grunn og sedimenter.

Oppgradering for et trygt og moderne friluftsområde

I 2020 startet Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo kommune et omfattende oppryddingstiltak på Langøyene, med Veidekke Entreprenør AS som utførende entreprenør. Tiltakene innebærer blant annet tildekking av forurenset grunn på land og av sjøbunnen ned til 30 meters dyp, i tillegg til erosjonssikring i sjø og langs strandsonen.

Hensikten med oppryddingen er å sørge for at Langøyene trygt kan brukes av allmennheten som friluftsområde gjennom å hindre at mennesker kommer i kontakt med forurensede masser, forurenset vann og deponigasser, samt bedre den kjemiske og økologiske tilstanden i økosystemene med tilknytning til Langøyene. Følgelig kan tiltaket også knyttes opp mot blant annet FNs bærekraftsmål nr. 14 om å redusere alle former for havforurensning. I tillegg til oppryddingen skal det bygges ny kai med tilhørende serviceanlegg, og etableres nytt vann- og avløpssystem med tilhørende bygg.

Sedimentfellerigg med påmonterte passive prøvetakere

Rambøll har blant annet brukt sedimentfeller for å undersøke forurensningsinnholdet i partikler i vannet.

Overvåking av miljøgifter i sjø

Som del av prosjektet gjennomfører Rambøll, i samarbeid med Cautus GEO, kontroll- og overvåkning av tiltakene i sjø i gjennomføringsfasen. Overvåkningen gjøres på oppdrag fra Veidekke Entreprenør AS.
-I sjø gjøres det i all hovedsak tiltak i to delområder. Dette er i buktene i den nordre og søndre delen av Langøyene. Arbeidet til Rambøll innebærer kontinuerlig overvåkning av partikkelspredning og miljøgifter i sjø, forteller prosjektleder og teamleder marin og ferskvann i Rambøll, Eivind Dypvik.

-Vi har benyttet såkalte turbiditetssensorer for å avdekke mengden partikler i vannet, sedimentfeller for å undersøke forurensningsinnholdet i partikler i vannet, og passive prøvetakere for å undersøke miljøgifter i vannet. I tillegg gjennomfører Rambøll sluttkontroll av oppryddingstiltakene i sjø for å dokumentere at miljømålene og øvrige tiltaksmål er oppnådd før prosjektets avslutning.

Arbeidene har pågått siden våren 2020 og vil avsluttes i slutten av 2021, slik at Langøyene kan åpnes for bruk av allmenheten våren 2022.

Eivind Dypvik, Teamleder marin og ferskvann
mob. +47 45443554
e-post: eivind.dypvik@ramboll.no

Venstre: kart over de indre delene av indre Oslofjord (Norgeskart.no) med Langøyene markert med sort firkant. Høyre: flyfoto av Langøyene fra 2016 (norgeibilder.no).
Sedimentfellerigg med påmonterte passive prøvetakere (metallbur midt på sedimentfelleriggen) ved prøvetaking på Langøyene 17. desember 2020. Deler av tiltaksområdet i søndre deler av Langøyene med omsluttende partikkelsperre (siltgardin) ses i bakgrunnen. Foto: Hanne Vidgren.
Blide Rambøll.ansatte (Eivind Dypvik og Maria M. Kaurin) under prøvetaking på Langøyene i november 2020. Foto: Eivind Dypvik
Tiltaksområdet i sjø i søndre deler av Langøyene fra januar 2021. En siltgardin (partikkelsperre) omslutter tiltaksområdet for å minimere partikkelspredning ut av tiltaksområdet. Foto: Eivind Dypvik.

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls mer enn 18 000 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.