Lang færre enn normalt har tenkt seg ut i naturen i påsken

Påske, friluftsliv og nordmenn er tre ting som henger veldig tett sammen. Men dessverre er det en kraftig nedgang blant de som har tenkt til å bedrive friluftsliv og være ute i naturen i påsken, viser en ny Ipsos-undersøkelse.

STOR NEDGANG: Det er kun 58 prosent som har tenkt seg ut i naturen og bedrive friluftsliv i påsken. Foto: Linn Elise Jakhelln

- Det synes vi er fryktelig leit, og håper det er på grunn av den spesielle tiden vi er i, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Fellesorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner gjennomfører hver påske en Ipsos-undersøkelse, for å finne ut hvor mange som har tenkt seg ut for å bedrive friluftslivsaktiviteter i påsken.

I 2018 var det 77 prosent som svarte ja på spørsmålet om de hadde tenkt til å bedrive friluftsliv i påsken, i 2019 var det 75 prosent – mens i 2020 er det kun 58 prosent som svarer ja.

Tror viruset gir kraftig utslag

Tallene kan tyde på at folk sine planer er preget av den spesielle tiden vi er i, tror Lasse Heimdal.

- Mange pleier å være på hytta og bedrive friluftsliv der, og ser kanskje ikke at de har de samme mulighetene i sitt nærområde. Mens andre sitter i isolasjon og har fått påvist covid-19, eller selv-isolerer seg i frykt for å få viruset, og ikke tør å gå ut. Men så har man også de som vanligvis kommer seg ut fordi de er med på organiserte friluftslivsaktiviteter, som nå står uten tilbud.

Generalsekretæren i Norsk Friluftsliv gleder seg til de organiserte friluftsaktivitetene kan starte opp igjen, og er bekymret for klasseskillet som pandemien vil skape.

- Vi er sterkt bekymret for at korona-pandemien vil skape et enda større klasseskille i befolkningen når det gjelder fysisk aktivitet, og dermed enda større forskjeller i befolkningens helse. Vi vil trenge minst en ekstra folkehelsemilliard til å re-aktivere befolkningen når denne pandemien er over, sier Heimdal

SKAPER SKILLE: Generalsekretær i Norsk Friluftsliv er frykter klasseskillet korona-pandemien vil føre med seg. Foto: Paulina Cervenka
SKYLDER PÅ COVID-19: Den store nedgangen i antallet som har tenkt til å bedrive friluftsliv i påsken skyldes korona-viruset, tror generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.