Låner ut solceller til næringsbygg

Setter fart på det grønne skiftet: Fjordkraft sørger for prosjektering, finansiering, montering og drift for å gjøre solceller til allemannseie i bedriftsmarkedet.

Fjordkraft tar regningen for montering og drift av solcelleanleggene. Foto: Illustrasjonsbilde fra Shutterstock

– Solenergi er lønnsomt om man gjør det i stor skala, men utbredelsen er foreløpig begrenset. Vi vil fjerne etableringsbarrierene og tilbyr kostnadsfri montering av solceller i bedriftsmarkedet, sier bedriftsdirektør Roger Finnanger i Fjordkraft.

Fjordkrafts løsning, Energy as a Service, innebærer at det tegnes en langsiktig avtale om kjøp av strøm fra anlegget. Kunden får fordelene av grønn kraft og forutsigbare kraftpriser, uten å foreta investeringen selv.

Tar del i det grønne skiftet

Fjordkraft har markert seg som en pådriver for bærekraftige løsninger, med tøffe klimakrav og ulike tjenester for lavutslippsamfunnet.

– Som en stor, nasjonal aktør har vi et ansvar for å gjøre det enkelt for bedriftskundene å ta del i det grønne skiftet, sier Finnanger

– Fjordkrafts sol-løsning for privatkunder  har blitt svært godt mottatt, men for at solenergi i Norge skal gi et reelt klimabidrag må vi tenke stort og ta en rolle i energiomleggingen i bedriftsmarkedet. Solceller på noen få bygg betyr lite i den store sammenhengen, men ved å tilby solprodusert strøm i stor skala, uten økte kostander eller store investeringer, vil utbyggingen skyte fart, sier Finnanger.

– Sol er en av de viktigste kildene til å dekke fremtidens energibehov, og i et samfunnsøkonomisk perspektiv er det klokt å utnytte mulighetene for lokal kraftproduksjon, sier Finnanger.

Dagens forretningsmodeller begrenser markedet

Sol-bransjen er i dag preget av en rekke små aktører som dekker spesifikke deler av verdikjeden, som salg, prosjektering, montering, drift eller vedlikehold, i tillegg til kraftleverandører som kjøper og forsyner kraft i perioder med over- og underproduksjon av solenergi. De høye investeringskostnadene gjør at flere byggeiere vegrer seg for å investere i solanlegg.

– Markedet begrenses åpenbart av at investeringsprosessen er så kompleks, sier Finnanger.

Fjordkraft benyttere partnere til installasjon og drift av anlegget og står selv for kundedialogen. Kunden forplikter seg til en langsiktig avtale med Fjordkraft om kjøp av strøm fra eget tak. Kundene står fritt til å velge leverandør av den nettleverte strømmen.

Bred satsing

Fjordkrafts satsing vil rette seg mot hele bedriftsmarkedet, med eiendom i privat og offentlig sektor, utviklere og forvaltere som viktige målgrupper. Felles for kundene er at de tilhører bransjer der miljøaspektet blir stadig viktigere.

– I tillegg til å slippe alle utgifter knyttet til etablering og drift, kan sol på taket gi grunnlag for bedre byggklassifisering og sertifisering. Kunden gjør også en synlig innsats for det grønne skiftet. Vi gjør det enkelt å gjøre en forskjell. Det kan ha en verdiøkende effekt i seg selv, sier Finnanger.

Fjordkraft utvider nå sol-satsingen fra privat- til bedriftsmarkedet. Foto: Zovenfra

Fjordkraft er strømleverandør til privatkunder og bedrifter over hele Norge. 1,4 millioner mennesker har Fjordkraft i stikkontakten. Fra april 2017 er Fjordkraft både strømleverandør og mobilleverandør. Fjordkrafts virksomhet er innkjøp og videresalg av strøm og mobiltelefoni.

Fjordkraft hadde ved utgangen av 2019 293 fast ansatte og hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer i Sandefjord, Trondheim, Oslo, Stavanger og på Sortland. I 2019 omsatte Fjordkraft-konsernet for 7,1 milliarder kroner. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21. mars 2018.

Enda et godt Fjordkraft-kvartal20.8.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Fjordkraft Holding ASA (Fjordkraft) fikk et justert driftsresultat på 124 (98) MNOK i 2. kvartal 2020. Det er en økning på 26 prosent fra samme periode foregående år. Underliggende netto driftsinntekter i 2. kvartal steg med 15 prosent til 314 MNOK, opp fra 274 MNOK i 2019. Konkurransetilsynet har godkjent oppkjøpet av Gudbrandsdal Energi AS og Eidsiva Marked AS. Når transaksjonen sluttføres i september blir Fjordkraft-konsernet Norges største aktør i sluttbrukermarkedet for strøm.