Foreningen for hjertesyke barn

Landsmøte i Stavanger – Foreningen for hjertesyke barn er 40 år

Lørdag 23. og søndag 24. april har Foreningen for hjertesyke barn landsmøte på Clarion Hotel Energy i Stavanger. Her stiller 60 delegater med stemmerett, samt en rekke gjester fra alle landets fylkeslag regioner og æresgjester fra sykehus og fagmiljø. Mange viktige saker står på dagsorden til denne viktige pasientorganisasjon, som sloss for rettighetene og mulighetene til en sterkt voksende, men lite synlige pasientgruppe.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal vil ønske velkommen til Rogaland på landsmøtet, lørdag 23. april klokken 09.00.

Hvert år fødes det i Norge mellom 500 og 600 barn med medfødt hjertefeil. Over 90 prosent av dem kan i dag behandles, og stadig flere overlever. Det er 9.000 barn under 18 år i Norge med medfødt eller tidlig ervervet hjertefeil. I tillegg lever 18.000 unge og voksne over 18 år med medfødt hjertefeil i Norge. Foreningen for hjertesyke barn har som prioritert oppgave å sikre at hjertesyke barn og deres familier får god og helhetlig behandling, både i helsevesenet og i samfunnet for øvrig.

– I de 40 årene som er gått siden en liten gruppe foreldre etablerte det som først het Foreldreforeningen for hjertesyke barn, har vi utviklet oss til en slagkraftig pådriver for at barn med medfødt hjertefeil skal få god medisinsk behandling og meningsfulle liv. Vi har en stor gruppe tillitsvalgte med høyt engasjement, og det gjøres mye godt arbeid for hjertebarna i Norge, forteller leder for Landsstyret i Foreningen for hjertesyke barn, Erik Skarrud.

På landsmøtet helgen 23. og 24. april skal Foreningen for hjertesyke barn stake ut kursen for det videre arbeidet, fagpolitisk og sosialt; med bidrag til forskning, til fagpolitisk påvirkning, til god medisinsk behandling, til viktige nettverk og fellesskap for familiene og til kunnskapsformidling.

Foreningen for hjertesyke barn (FFHB) ble etablert i 1976. Siden da har foreningen delt ut mer enn 40 millioner kroner for å styrke forskning og behandling på norske sykehus. Foreningen deltar aktivt i en rekke helsefaglige arbeidsgrupper og brukergrupper på sykehusene. Mer informasjon om oss i vedlagte faktablad og på våre hjemmesider www.ffhb.no.

Journalister er velkommen til å være tilstede i salen under landsmøtet, og fotografering er tillatt. Vi kan være behjelpelige med å skaffe til veie bilder, eventuelt også kontakt med en berørt familie. Ta kontakt med informasjonssjef Hanni W. Petersen for bistand til dette.

Leder i FFHB, Erik Skarrud, mobil 950 77 414
Generalsekretær i FFHB, Helene Thon, mobil 958 45 459
Informasjonssjef i FFHB, Hanni W. Petersen, mobil 916 38 801
FFHB Rogaland, Gunnar Sandal, mobil 958 04 258

Styreleder i Foreningen for hjertesyke barn, Erik Skarrud

Om Foreningen for hjertesyke barn

Foreningen for hjertesyke barn
Øvre Vollgate 11

23 05 80 00http://www.ffhb.no

Foreningen for hjertesyke barns visjon er at alle hjertesyke barn i Norge skal ha gode liv. Dette innebærer at vi favner alle barn som lider av hjertesykdom - ikke bare de som er medlemmer hos oss.

Følg saker fra Foreningen for hjertesyke barn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen for hjertesyke barn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Foreningen for hjertesyke barn

Nasjonal fagkonferanse om helhetlig oppfølging av ungdom med hjertefeil9.5.2016 10:10:56 CESTPressemelding

«Spør oss om hvordan vi har det!» Torsdag 12. mai klokken 10.00 til 17.00 arrangerer Foreningen for hjertesyke barn en nasjonal fagkonferanse i Gamle Logen i Oslo, om helhetlig oppfølging av ungdom og unge voksne med medfødt hjertefeil. Helseminister Bent Høie kommer, det gjør også fag- og helsepersonell fra hele landet. – Snakk med oss om angst, er ett av mange budskap fra de unge selv, som kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av TNS Gallup for Foreningen for hjertesyke barn.