Landsmøte i HK i Norge

HKs digitale landsmøte går av stabelen 8. januar kl. 1400. På dagsorden står kun valg.Det blir kampvoterigner om plassene, mens politikken og program behandles først i september i iår.

Det er dissenser i innstillingen til nytt arbeidsutvalgt i HK i Norge, men Christopher Beckham er enstemmig innstilt som forbundsleder.

Beckham har fungert som forbundsleder siden Trine Lise Sundnes gikk av i mars 2020. Beckham er bergenser, svært engasjert og en erfaren forhandler for HK.

Elisabeth Sundset er innstilt som 1. nestleder. Sundset kommer fra Trondheim og har hatt mange verv i HK. Hun har blant annet bygget opp konsernklubben i Cubus.

Lena Reitan er innstilt som 2. nestleder. Reitan kommer fra Krokstadelva og er kontorleder av regionkontoret Østlandet Sør, hun har også erfaring som gruppeleder på fylkestinget for SV.

Det blir kampvoteringer

På plassen 1. nestleder er det allerede foreslått to endringer. Bjørn Mietinen fra Vadsø og Finnmark har vært første nestleder i flere perioder, og blir foreslått igjen av et mindretall i valgkomiteen. Fawsi Adem fra Oslo er foreslått av et mindretall til 1. nestleder. Han er fagligpolitisk erfaring fra Norge og Sverige, og har erfaring som hovedtillitsvalgt på IKEA.

Det er mulig å følge landsmøtet via Youtube:

Strømming vil starte i forkant av 1400, selve valgene blir først etter konstituering som vil ta litt tid.

Handel og Kontor i Norge er LOs tredje største forbund med over 76.000 medlemmer. HK i Norges medlemmer kommer fra en rekke bransjer. Vi organiserer innen: handels-, industri-, håndverk-, luftfart-, forlag-, kontor-, administrasjon-, finans- og servicevirksomhet. Bare for å nevne noen.