Landslagsutøver i WT Taekwondo testet positivt for kokain

Kristian Storsul Borgen (20) fra Ski Taekwondoklubb avla positiv dopingprøve på kokain da han representerte det norske landslaget i Bulgaria Open 5. mars i år.

Storsul Borgen ble testet av ITA (International Testing Agency), etter å ha vunnet Bulgaria Open i sin vektklasse. Han har vært del av det norske landslaget i WT Taekwondo siden sommeren 2021.

Utøveren er midlertidig suspendert med umiddelbar virkning, noe han har godtatt og tar konsekvensene av. Det foreligger foreløpig ingen avgjørelse, men Kristian Storsul Borgen har overfor ITA og Kampsportforbundet erkjent at han bevisst har inntatt stoffet.

-        Utenomsportslig har jeg hatt et tøft år. Jeg har tatt noen dumme valg og utforsket grensene litt for mye. Dette har ført til at jeg har inntatt stoffet jeg har testet positivt på i fest-sammenheng, sier Kristian Storsul Borgen.

Stoffet det er avlagt positiv dopingprøve på, er altså kokain, som står på dopinglisten under gruppe S6 Stimulerende stoffer, som er forbudt i konkurranse. Den positive testen ble avlagt i forbindelse med en konkurranse. Strafferammen for overtredelsen er fra tre måneder og inntil fire års utestengelse.

-        Jeg angrer veldig og vil samarbeide med antidopingmyndighetene for å få avklart saken så raskt som mulig. Jeg er forberedt på å sone den straffen som måtte komme og har frasagt meg alle rettigheter og goder fra forbundet, fortsetter Storsul Borgen.

Som en konsekvens av den positive dopingprøven blir Kristian Storsul Borgen fratatt resultatene og ranking-poengene fra Bulgaria Open og konkurransene han har deltatt på i perioden frem til suspensjonen.

-        Jeg beklager på det sterkeste til mine lagkompiser, landslagsapparatet, forbundet og alle andre som har støttet og hatt tillit til meg. Jeg skjønner at jeg har skuffet mange. Jeg er mest av alt skuffet over meg selv og mine valg som har ført til at jeg nå er suspendert og utestengt fra idretten jeg elsker mest av alt.

Kristian Storsul Borgen befant seg på treningssamling i Spania med landslaget da han fikk beskjed om den positive prøven og den midlertidige suspensjonen. Utøveren ble satt på første mulige fly hjem til Norge, og blir nå ivaretatt av Kampsportforbundet i denne krevende situasjonen.

-        På vegne av forbundet er jeg svært skuffet over at en av våre utøvere har satt seg selv i denne situasjonen. Vi ser svært alvorlig på saken, og setter samtidig pris på at Storsul Borgen har valgt å erkjenne hva han har gjort, og viser vilje til å samarbeide for å avklare saken på best mulig måte. Vårt fokus ligger nå på å ivareta utøverne på landslaget, og ikke minst Storsul Borgen, som opplever en livskrise. Alle utøverne får tilbud om oppfølging og hjelp for å håndtere situasjonen, sier Kim Eilertsen, generalsekretær i Kampsportforbundet.

Fakta:

• Norges Kampsportforbund (NKF) er sertifisert som Rent Særforbund gjennom samarbeid med Antidoping Norge i det forebyggende antidopingarbeidet.
  • Alle landslagsutøvere har krav om å gjennomføre e-læringen «Ren Utøver», som gir dem grunnleggende kunnskap om antidopingregelverk-, ansvar og rutiner.
  • Kristian Storsul Borgen gjennomførte e-læringen siste gang i januar 2023.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kristian Storsul Borgen ønsker ikke å kommentere denne saken utover det som står i pressemeldingen, og vi ber media vise hensyn til dette da Kristian er svært nedbrutt. Alle henvendelser i saken rettes til generalsekretær Kim Eilertsen.

Kontaktinfo: kim.eilertsen@kampsport.no

Telefon +47 95 92 22 45

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 470 medlemsklubber og 33.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.