Landslagstropp til kampene mot Luxembourg og Hellas

Landslagssjef Ståle Solbakken har tatt ut troppen til kampene mot Luxembourg og Hellas.

Onsdag presenterte landslagssjef Ståle Solbakken troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Den inkluderer spillere fra Eliteserien.

- Jeg og Lise har hatt en god dialog med Abid Raja, for bare 30 minutter siden, hvor vi har fått lovnader om at de norske spillerne får unntak fra karantenereglene. Så i troppen er det en del med fra Eliteserien. Det har de fortjent, sier Solbakken.

- Vi tok også ut en alternativ tropp, og det er mange spillere som har grunn til å være skuffet. Men jeg er veldig glad for den positiviteten fra spillere som ikke kom med, som var veldig klare på å delta på samlingen, fortsetter han.

Fredrik Aursnes, Fredrik Bjørkan, Kristoffer Zachariassen og Aron Dønnum er nye i troppen.

- Det handler om å bli kjent med dem, se dem på trening og få et inntrykk, sier landslagssjefen.

- Aursnes har ligget i vannskorpen lenge og vært god for Molde i Eliteserien og Europa League. Han spiller i den posisjonen med kanskje sterkest konkurranse av alle. Bjørkan har vært veldig, veldig god i Eliteserien og hatt en fantastisk utvikling. Zachariassen har også vært i vannskorpen, og er en spiller som har scoret mål og kommer i farlige posisjoner. Dønnum startet sesongen i fyr og flamme, og det er spennende om den X-faktoren kan gjøre seg et steg eller to høyere opp også. Det blir en fin anledning til å bli kjent med han, sier Solbakken.

Landslagssjefen nevnte også at Ruben Gabrielsen kan være aktuell etter å ha spilt ferdig sesongen i Frankrike, mens Sander Berge, Omar Elabdellaoui, Mats Møller Dæhli, Håvard Nordtveit og Martin Linnes er uaktuelle av ulike årsaker.

Her er troppen

Joshua King - Everton
Alexander Sørloth - RB Leipzig
Kristian Thorstvedt - Genk

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p