Landskapshotell, grisestrand og sidersafari

Finalistene til Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2021 er klare. Det er Øyna Landskapshotell på Inderøya, Nedre Skinnes Gård ved Krøderfjorden og Siderklynga i Hardanger. Bærekraft er en fellesnevner for alle prosjektene.
Finalistene til Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2021. Foto: Øyna / Vegard Breie / Nedre Skinnes

Nå er tre finalister pekt ut, og 5. april kåres vinneren av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2021. Prisutdelingen foregår i Kristiansand, i forbindelse med årets Norwegian Travel Workshop, som er Norges største seminar for reiselivsoperatører og reisemålsutviklere. Det er Innovasjon Norge som deler ut prisen.

Finalistene

Finalistene kommer fra Vestland, Trøndelag og Viken, og det er vidt forskjellige prosjekter de har utviklet.

Øyna Kulturlandskapshotell på Inderøya i Trøndelag har rom som er bygd inn i bakken. Med bærekraftig design og materialvalg, og mat basert på lokale råvarer, har Inderøy-bedriften skapt en attraksjon med arbeidsplasser og internasjonal anerkjennelse.

- Til sommeren får vi besøk av brudepar både fra Singapore og Tyskland, som legger festen til Inderøya. Vi gjør dette primært for å skape et tilbud som lokalmiljø og samarbeidspartnere kan være stolte av, sier Frode Sakshaug, som driver stedet sammen med kona Kristine Daling Sakshaug.

Siderklynga i Hardanger har utviklet og kommersialisert koblingen mellom gårdsopplevelse, transportselskap og lokale hotell. Hovedattraksjonen er båtsafari med besøk på gårdsbruk med sidersmaking og servering av lokalmat. Det er kortreist sider produsert på gårder som ligger perfekt til mellom høye fjell og dype fjordarmer. 21 produsenter er med i dette samarbeidet.

Historien sier at epledyrking kom til Hardanger med munker for rundt 800 år siden, og sider har blitt produsert på gårdene siden 1800-tallet. Siderklyngeprosjektet har vært en sterk drivkraft for vekst og verdiskaping og viser nytten av nytenking, deling og samarbeid. Prosjektet har gitt store ringvirkninger for siderprodusentene, reiselivet og flere andre aktører i regionen.

- Målsetjinga er at når du høyrer ordet Hardanger tenkjer du ikkje fyrst og fremst på fjord og fjell, men på sider, seier Olav Bleie i Alde Sider AS, som er ein av drivkreftene i siderklynga.

Nedre Skinnes Gård ligger ved Norefjell, langs Krøderfjordens grønne bredd. Her har stressfrie og lykkelige griser sin egen Pig Beach, de fôres økologisk og soyafritt og bor i skogen.

Bærekraft og dyrevelferd er viktig. På gården gjør eierne gode ting for jorda, dyra og menneskene de har rundt seg og inspirer andre til å gjøre det samme. De ønsker også å bidra til omdømmebygging, kunnskapsformidling og rekruttering til landbruket.

Skinnes gård er i utgangspunktet en helt vanlig gård som drives helhetlig og lønnsomt, men vinnerne ser muligheter og utnytter alle gårdens ressurser og tar hele verdikjeden selv. De har flere bein å stå på. Drifta på gården er økologisk produksjon av saue- og svinekjøtt, urkorn, bringebær og skinn. Produksjonen er basert på direktesalg. De driver også grønt reiseliv på gården, og det finnes ulike overnattings- og aktivitetsmuligheter.

- Vi vil bli best i verden på klima, dyrevelferd og sosiale medier, sier Live Skinnes, som driver gården sammen med mannen Kristoffer Svalastog Skinnes.

Bærekraft og innovasjon

Utgangspunktet for Bedriftsutviklingsprisen i landbruket er å gi anerkjennelse til bedrifter som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Felles for de som vinner i sitt fylke, og som går videre til finalen, er at de scorer høyt på bærekraft langs tre dimensjoner: økonomisk, sosial og miljømessig.

Ved å skape arbeidsplasser, bidra til et godt lokalmiljø og sørge for at driften er til beste for land og dyr har disse tre bedriftene fortjent en finaleplass i Bedriftsutviklingsprisen i landbruket.

Fakta om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.

Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.

De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.

Live Skinnes fra Nedre Skinnes gård. Foto: Nedre Skinnes
Live Skinnes og happy pig. Foto: Nedre Skinnes
Olav Bleie fra Siderklynga i Hardanger. Foto: Vegard Breie
Olav Bleie fra Siderklynga i Hardanger. Foto: Vegard Breie
Siderklynga i Hardanger. Foto: Øystein Grutle

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.